Skip to main content

Grønn curry - lykke i en gryte! (lav FODMAP)


Denne grønne curryen, bare forenklet littegrann, er inspirert av Andreas Viestad's fantastiske kokebok "Smak av krydder", omgjort til å bli lav FODMAP. Den har blitt en av mine signaturretter til tross for at den krever både tid og mange ingredienser. Tro meg, den er verdt det, og skikkelig gøy å lage. Resultatet smaker minst like bra som på thairestaurant. Den funker som vegetarrett, eller ha oppi kylling i strimler, hvit fisk eller scampi på slutten og la koke med i et par minutter. Grønnsaker kan varieres, ta det du har eller har lyst på.

Det kan lønne seg å lage currypastaen på forhånd og fryse den, ellers blir du stående lenge på kjøkkenet. Med ferdig pasta er middagen laget på et kvarter!

Thai grønn currypasta (nok til to runder curry)

1 ss korianderfrø
2 ts spisskumminfrø (cumin)
1 ts hel sort pepper
3 stilker sitrongress (skrell vekk et par lag, hakk nederste del av gresset)
2 ss hakket ingefær
1 ts malt gurkemeie
2 ts kaffirlimeskall
2 dl syltet (rød)løk (kan sløyfes)
2 ss hvitløksolje
2 store, grønne chili eller 6-8 små thaichili
2 ss hakkede korianderblader
1 ss hakket thaibasilikum
2 ss thai fiskesaus

Rist korianderfrø, spiskumminfrø og pepperkorn i en middels varm, tørr panne til de begynner å dufte - pass på så de ikke blir brent. Ha over i en morter, og knus dem grovt.
Ha alle ingrediensene oppi en kjøkkenmaskin, og bland til en jevn masse. Sånn, nå er currypastaen ferdig. Du kan fryse det du ikke skal bruke innen en uke, den holder seg smakfull utrolig lenge.

Thai grønn curry - vegetar (4 personer)

2 ss olje
5 ss currypasta (omtrent halvparten av oppskriften over)
2-3 dl kokosmelk (ikke light!)
4 kaffirlimeblader
100 - 200 g grønne bønner
1/2 aubergine i terninger
1-2 grønne chili i biter (vil du ha den skikkelig sterk tar du med frø, hvis ikke, fjern dem)
1 - 2 ss thai fiskesaus
1-2 ts sukker
2 ts tamarindsaus / pasta (kan erstattes av saften av 1/2 lime)
2 ss hakket thaibasilikum + litt til pynt
Hakket koriander
Limebåter

Varm oljen i en stor wok eller en kjele med slipp-belegg. Stek auberginebitene i oljen i et par minutter mens du rører. Tilsett currypastaen og stek videre i 1 minutt. Ha i kokosmelk (juster mengden til den konsistens du liker den), limeblader og grønnsaker, kok opp og la det koke i ca 3-5 minutter mens du rører av og til. Rør inn fiskesaus, tamarind eller limesaft, sukker, chili og thaibasilikum, kok opp på nytt.

Hemmeligheten med thaimat er å få til den perfekte balansen mellom salt (fiskesaus), søtt (sukker), surt (tamarind og/eller lime) og sterkt (chili), så smak om det trengs mer av noe.

Servér med ris (jeg liker basmatiris best, selv til thaimat) og koriander og limebåter til. Jeg liker også å pøse på med thaibasilikum og frisk koriander på toppen.

Thaibasilikum. Lurer på hva den inneholder, har blitt avhengig..
Dette blir en curry-gryte. Vil du ha en suppe og spise den uten ris til (vips så blir den lav-karbo), tilsetter du en god kraft til du får den rette konsistensen.

Comments

Popular posts from this blog

Ekspress fiskegrateng!

Lavterskelkokkelering i høy fart! For de med kranglete mager - hvis du bytter ut vanlig makaroni med glutenfri, og kremfløte med laktosefri matfløte, blir gratengen glutenfri, laktosefri og lav FODMAP.   Dette er en fiskegrateng for de med bedre smaksløker enn tid, og som ikke vil at matindustrien skal sette standarden. Å forberede gratengen er virkelig gjort på 5 minutter, og mens den steker kan du jo gjøre noe annet. Du bruker kun én bolle til å blande i og én form til å steke i. Trikset her er at fløten og vannet som fisken vanligvis slipper fra seg når den blir kokt brukes her til å "koke" makaronien i, så man slipper å gjøre begge deler på forhånd. Funker som bare det. Smaker fantastisk gjør det også! Kan fint lages ferdig på kvelden eller helgen når du har bedre tid, og bare varmes til middag.  Ekspress fiskegrateng 2 egg, pisket. Halvparten av det grønne på en purre, skåret i tynne skiver. 2 dl kremfløte 2 dl makaroni Ca. 400 gram filét av fersk fisk (laks

Grovt surdeigsbrød av spelt, linfrø og solsikkefrø

Før jeg begynte å bake surdeigsbrød selv, var det grovt surdeigsbrød av spelt fra "Godt Brød" som reddet hverdagen. Nå har jeg sluttet å kjøpe brød av dem, men kjøper til gjengjeld mel i store mengder. I læringsprosessen med å begynne å bake med surdeig ble det mange halvfine brød, men jeg liker det litt grovere, med mye frø. Her har jeg brukt linfrø, solsikkefrø, gresskarfrø og valnøtter. Det ble veldig godt, og det holder meg mett veldig lenge. Jeg bruker bare økologiske ingredienser, siden jeg er yrkesskadet av å kunne for mye om rester av sprøytemidler i dyrket mat. Dessuten hever deigen bedre når melet er fritt for stoffer som skal hindre vekst av mikrorganismer, logisk nok. Med gode råvarer, trenger du ellers bare god tid.. Som det står på mel-pakken fra Godt Brød "Rein godhug for sarte magar" Grovt surdeigbrød av spelt ( 2 brød, i 1 1/2 liters former ) Først lager jeg en fordeig (du kan også bake uten fordeig, se fremgangsmåte nederst): 1-2 ss

Mitt beste jordbærsyltetøy

Dette er en knallgodt eksempel på at en oppskrift alltid kan forbedres. Det er også et knallgodt syltetøy. Tro mot min ernæringsfilosofi har jeg totalt strupet sukkermengden i forhold til oppskriften, og det funker som bare det. Jeg har også tilsatt frøene av en vaniljestang , noe som tar helt vanlig hjemmelaget jordbærsyltetøy, som jo er godt i seg selv, til helt nye høyder. Dette fant jeg på helt selv, jeg hadde kjøpt en diger pakke med vaniljestenger på amazon.com og måtte bli kvitt dem også, og jeg ble litt snurt da jeg så at Jamie Oliver hadde funnet på det samme. Men mitt syltetøy har mye mindre sukker. Da føler jeg meg litt bedre når jeg smører brødskive nummer fire med jordbærsyltetøy til poden.. Hvis du synes ventetiden er lang til vi får friske, norske jordbær kan jeg glede deg med at dette blir like bra med frosne bær. Jordbærsyltetøy 1 kg friske eller frosne jordbær, kuttet i to / fire avhengig av størrelse 150 - 200 gram sukker 1 vaniljestang, del i to (på langs