Skip to main content

Posts

Lav FODMAP Picadillo - gjesteblogg fra søster Hanne

I denne posten er det min lillesøster Hanne som gjør bidraget. Hanne er minst like god til og glad i å lage mat som meg, og har omtrent like kranglete mage. Så det å lage lav FODMAP varianter av alt mulig er noe vi har til felles. Her er hennes variant av Picadillo. Den må bare prøves!   Jeg fant ut om denne matretten ved å lese en fantastisk bok: Blood, Bones and Butter skrevet av en kjent kokk i Amerika, Gabrielle Hamilton. I en bisetning skriver hun noe som 'det var her jeg første gang smakte Picadillo'. Da måtte jeg Google det og fant raskt ut at det var en litt fancy versjon av den gode gammeldagse Meksikansk Gryte fra Toro, som vi spiste på 90-tallet. Men, det spesielle er at den har både rosiner og oliven, salt og søtt. Det er det som gjør den magisk. Litt som Smash, bare i middagsformat. Ungene mine elsker det, og vi spiser den med ris og noen ganger bakt potet. Lett å lage stor porsjon, og fryse ned til slitne dager. Dette er en lav FODMAP-versjon tilpasset de med kran
Recent posts

Grytestekt surdeigsbrød med litt juks!

Skikkelig digg brød!  Jeg blir aldri lei mine hjemmebakte, grytestekte surdeigsbrød. Om andre ting i livet skulle svikte - surdeigskulturen Hjørdis sørger trofast og pålitelig for vellykket brød hver gang. Men med årene har jeg blitt litt lat. Jeg gidder ikke lenger å lage fordeig, og det er ikke alltid det passer å heve så lenge. Så både titt og ofte jukser jeg litt, og lager hybridbrød. Hybrid handler om at jeg tilsetter litt tørrgjær halvveis inn i hevetiden. Brødet får da fantastiske gassbobler, men siden det hever litt kortere får det mindre tydelig surdeigssmak, noe som passer ungene bedre.  Dette brødet tar ca. 6 timer å heve. Det kunne kanskje fått bittelitt bedre næringsverdi om jeg hevet det i 8 timer, men dette er uansett tusen reiser bedre enn hurtigprodusert industribrød!  Lurer du på hva som er galt med industribrød? Les gjerne min artikkel i Norsk Tidsskrift for Ernæring:  Brødbaking i industriens tidsalder Lurer du på hvorfor jeg bruker økologisk mel? Les gjerne min art

Urtesalt!

Er du også en sånn som elsker å kjøpe krydderurter til å plante ute? Men som glemmer dem litt så snart de står der i potten eller i kjøkkenhagen? Hver gang jeg ser de flotte urtene som vokser der ute tenker jeg at jeg burde brukt dem mye mer. Nå har jeg funnet ut hvordan jeg kan ta vare på de gode smakene før kulda setter inn og urtene visner - jeg lager urtesalt!   Urtesalt er ikke noe ny oppfinnelse, og jeg fant mange oppskrifter på nettet jeg lot meg inspirere av. Man kan blande og sette sammen i utallige kombinasjoner, her er det bare fantasien og preferansene som setter grenser. Jeg har foreløpig laget urtesalt av gressløk og av rosmarin, og begge ble like bra.  Slik gjør du:  Ha et par gode never av den urten du vil bruke i en kjøkkenmaskin sammen med ca. 2 dl havsalt. Kjør til det blir en godt blandet masse. Det er litt vanskelig å angi nøyaktig mengde urter, for det er ingen fasit her. Jo mer urter, jo sterkere smak. Men om ikke blandingen blir irrgrønn når du har kjørt den i m

Basilikum- og sitronbalsamicodressing - salat på skyhøyt nivå

Salat med julienne-gulrøtter, syltet rødløk , kyllingsalat , hardkokte egg og masse digg dressing. Yummi! Helt siden jeg fant denne fantastiske fremgangsmåten for å lage dressing, og siden gjorde den om til lav FODMAP versjon  da jeg begynte på FODMAP-redusert kosthold, har den vært fast følge i hverdagen. Med ferdig dressing i kjøleskapet er terskelen for å lage og spise salat så lav, og salatmåltidene er en daglig kilde til livskvalitet. Likevel, hodet mitt jobber hele tiden med å optimalisere, og nylig fikk jeg en lys idé. Jeg brukte skallet av én sitron og bladene av en hel basilikumplante og kjørte i min lille urtehakke-kjøkkenmaskin-dings sammen med resten av ingrediensene i startprosessen. Whhoooaaaahhh, for et resultat! Så dette må deles.  Dressing på skyhøyt nivå Men først et par ord om økologiske/konvensjonelle sitrusfrukter. I oppskriften her må du bruke økologisk sitron. Nettopp fordi skallet vanligvis ikke spises, sprøytes disse vannvittig mye med soppdrepende midler. Fak

Rød currypasta - lav FODMAP

Det å lage å curry fra bunnen er både en velsignelse og litt pes. Det hadde jo vært deilig å bare spa oppi et par skjeer med ferdig currypasta. Men har noen funnet rød currypasta uten hvitløk? Ikke jeg. Men det er ikke så farlig, for den er jo ikke like god! En curry som er laget fra bunnen, med nymalte krydder og ferske smaker er alltid fest i sanseapparatet. Her kommer oppskriften på currypasta for seg selv, og her finner du et forslag til hvordan du kan bruke den. Pastaen kan du lage i større porsjoner, og ha på lur i fryseren. Da blir det jo like enkelt som å kjøpe ferdig. Men med restaurantfølelse i heimen. Rød currypasta - 2 middager 1/2 ss korianderfrø 1 ts sort pepper 1/2 ss cumin 2 strå sitrongress, fjern de ytterste lagene, hakk opp til halvveis på strået 1 "tommel" ingefær, grovhakket 3 røde chili, renset for frø og grovhakket Saften av 1/2 lime 2 ss hvitløksolje 1 dl syltet rødløk (kan sløyfes) 2 ss thai fiskesaus 1 ts sukker Begynne

Rød cyrry - lav FODMAP

Rød curry. Noe av det beste som finnes. Her i lav FODMAP versjon.  Jeg elsker curry. Uansett hvilket eksotisk kjøkken de kommer fra er det noe spesielt med disse smakseksplosjonene av noen gryteretter. Siden ferdig curry på restaurant kommer med en smertemessig høy pris for oss med sensitive mager, er det sjelden jeg spiser det. Det samme med hjemmelaget curry av ferdig currypasta. De har alltid høy FODMAP ingredienser. Så en gang i blant lager jeg curry fra scratch, og belønningen er restaurantmat hjemme. Jeg har tidligere laget lav FODMAP utgaver av indisk gulrotcurry , grønn curry , linsecurrysuppe  og tikka masala . Her har du rød curry, typ Øst-Asiatisk. Oh joy! Til denne må du først lage en batch med rød currypasta. Her kan du gjerne fryse halvparten, så har du digg middag kjapt en annen gang. Du trenger: Rød curry med kylling -  4 porsjoner Halvparten av oppskriften på rød currypasta (ca. 2 ss) 2 dl kokosmelk (ikke light, og uten karboksymetylcellulose; E466/467 ) 2

Syltet rødløk - når lav FODMAP er best!

Har du et sånt glass i kjøleskapet, har du økt livskvalitet, intet mindre! Hvis du følger med på hva som skjer i lav FODMAP-verdenen har du kanskje fått det med deg? Syltet, stor løk er lav FODMAP. Oh, joy! Det betyr at rødløk i sin beste utgave kan spises av meg! Men har du fått med deg hvorfor? Her er det mye spennende matkjemi på gang, og matviteren fryder seg.  FODMAP reduksjonen baserer seg på et grunnleggende kjemisk prinsipp: diffusjon . Diffusjon handler om at stoffer (her FODMAPs) i en løsning (her eddiklake) vil flytte seg fra det området med høyest konsentrasjon til det området med lavest konsentrasjon. Det baserer seg også på at FODMAPs er vannløselige. (Vannløseligheten er også forklaringen på at industrielt fremstilt, men ikke hjemmelaget, hvitløksolje er lav FODMAP, men det er en annen historie .) Så det vi ønsker å få til er at FODMAPs fra rødløken her vil lekke ut av løken og gå over i laken (som du ikke skal bruke, og heller ikke gjenbruke). Løken må deles opp