Skip to main content

Løk og hvitløk på lav FODMAP kosthold - hva kan jeg spise?

Noe av det første som ryker når man skal i gang med lav FODMAP kosthold, er løk og hvitløk. Dette kan være til stor frustrasjon for alle som setter pris på disse råvarene. Hvordan skal jeg få maten til  å smake godt nå? Fortvil ikke, det finnes muligheter. Du kan bruke det grønne på purren, og det grønne på vårløk. Setter du resten av purren / vårløken i et glass med litt vann eller jord, vokser det grønne tilbake. Er det ikke fantastisk? Gressløk er også trygt, og gir fin løksmak på mat. 

Etterhvert blir det betydelig purreproduksjon i vinduskarmen.. Pass på at de har mye lys!
Når det gjelder hvitløk, må man ta i bruk andre triks, og det absolutt enkleste alternativet er å bruke hvitløksolje til å steke, blande i dressinger eller marinader der du ellers ville brukt hvitløk. Du kan også tilsette litt hvitløksolje til fiskefarsen når du lager fiskekaker eller kjøttboller. Det hersker imidlertid full forvirring i kretser der lav FODMAP diskuteres om hvorvidt hvitløksolje er trygt. Jeg vil derfor prøve å ta for meg hvordan hvitløksolje produseres, og hvorfor det vil være trygt å bruke enhver ren olje smakssatt med hvitløk. Monash University tar for seg problemstillingen på sin blogg, i dette innlegget som egentlig er ment for å klare opp i myter. Da er det litt synd at det inneholder rene faktafeil, og kan forårsake at man faktisk får i seg nøyaktig de stoffene man prøver å unngå.     

For å få klarhet i dette, må vi ta for oss noen begreper. 

Egenskaper til vann og olje  
For å illustrere dette, kan du ta et glass med vann og helle en klunk med olje oppi. Rør godt rundt. Hva skjer? Jo, oljen vil finfordele seg i små dråper, men lar du glasset stå stille, vil oljen gå tilbake til én stor dråpe igjen. Dette er fordi olje og vann ikke kan blandes. Vil du ha en mer vitenskapelig forklaring, se denne videosnutten

Vannløselig vs fettløselig
Vannløselige stoffer er stoffer som kan blande seg og være stabilt løst i vann. Feks salt. Drysser du litt salt i vannet, vil det etterhvert løse seg opp, og du ser det ikke mer. Det er løst i vannet fordi det er vannløselig. Den kjemiske forklaringen finnes i videosnutten i forrige avsnitt, og har med bindinger mellom molekyler og ioner å gjøre. FODMAPs er vannløselige, og vil derfor kun blande seg med vann. De kan ikke blande seg med olje. 
Fettløselige stoffer kan ikke blande seg i vann, men de kan blande seg i fett, og bli værende stabilt i denne blandingen. Slike fettløselige stoffer kan for eksempel være smaksstoffer fra matvarer. Det er derfor man kan bruke urter og krydder til å smakssette oljer.  

I matkjemi kaller man vannet og alt det som blander seg i vannet for "vannfasen". Oljen og alt det som blander seg i denne kalles for "oljefasen".

Hvordan hvitløksoljer produseres
Det er (minst) to metoder. Man kan enten lage et ekstrakt av hvitløk ved å presse ut all saften, eller man kan rett og slett bare knuse hvitløk og blande med oljen. Det må røres godt, og blandingen må få litt tid på seg, slik at de fettløselige smaksstoffene får blande seg godt med oljen og gå over i denne. Når man så lar blandingen stå stille, vil den separere seg i vannfasen og oljefasen (som nå inneholder fettløselige smaksstoffer fra hvitløken). Så kan man tappe av vannfasen, og dermed alle FODMAPs.

En annen metode (den som for eksempel Oliviers bruker) er å presse hvitløken sammen med oliven når de blir presset. Dette gir en mer intens smak av hvitløk, men prinsippet er det samme. Også her vil det dannes en vannfase og en oljefase, og man vil tappe av FODMAPs sammen med vannfasen. Se på bildet under, og tenk deg at denne er fylt med 1 liter olje og en liter vann. Da vil oljen ligge øverst, og vannet nederst, fordi vann er tyngre enn olje. Som du ser, har flasken på bildet en ventil i bunnen. Det er dette prinsippet som benyttes når smakssatte oljer produseres, og vannfasen tappes av nederst. Det kreves imidlertid et ganske stort volum for å få dette nøyaktig. Mye større volumer enn det de fleste driver med selv på kjøkkenet.


Så hva er forvirringen? Infusjon og metode for "gjør-det-selv-infusjon". Monash University har informert om at kun hvitløksinfusert olje er trygt for oss med IBS, men infusert betyr i prinsippet bare tilsatt, og sier ingenting om produksjonsmetoden. Trikset her er å få tak i en olje som er en ren olje. Så hva mener jeg når jeg sier ren olje? En ren olje er i denne sammenhengen en olje som ikke inneholder noe annet enn fett/olje og fettløselige forbindelser (det vil si at oljer med hele hvitløksfedd eller biter av hvitløk må unngås) .Hvis det står på en olje at den inneholder 100% olje, kan den ikke inneholde noe vann. FODMAPs er vannløselige, og kan ikke løse seg i olje. En ren olje kan dermed ikke inneholde vann eller FODMAPs. Capiche? De industrifremstilte alternativene er således de beste. Her kan du lese om metoden fra en produsent av slike oljer.

La meg så prøve å forklare hvorfor metoden beskrevet i blogg-innlegget fra Monash ikke er trygg. De har brukt en "stir-fry", altså en type wok som eksempel, og sier at man kan varme olje, ha noen fedd hvitløk i og la disse surre med olje en stund, før man fisker dem ut og lager maten videre, nå med hvitløkssmak på oljen. Hva har skjedd nå? Jo - når man varmer opp hvitløksfeddene, vil hvitløken utvide seg på grunn av temperaturen, og noen av cellene vil sprekke, og porer vil åpne seg. Da vil noe av vannet/juicen fra hviløken lekke ut i oljen, og dette inneholder FODMAPs. Siden oljen er varm, vil vannet raskt fordampe, og man vil ikke engang se at dette skjer. FODMAPs fordamper ikke, men vil bli værende igjen i pannen. De kan riktignok ikke løse seg i fettet, og vil således ligge utenpå fettdråpene. Alt dette er selvsagt så smått at du ikke kan se det. Nå du nå tilsetter andre matvarer du skal steke, som inneholder vann (kjøtt/fisk/grønnsaker) vil FODMAPs som svømmer rundt i pannen blande seg med dette, og du vil etterpå spise nøyaktig det du prøvde å unngå! Her er det dessverre feilinformasjon ute og går i mange kilder, og for de svært sensitive kan dette være en kilde til reaksjoner. Mitt "take home message" er altså - løp og kjøp en hvitløksolje, og gled deg over å fortsatt kunne lage mat med smak av hvitløk.

Denne er helt super, rimelig er den også. Anbefales! (Oppdatering: Denne oljen er ikke lenger å få tak i da importøren påstår de ikke selger den, selv om den har vært utsolgt overalt i Oslo i lange tider - spør etter den, kanskje vi får den tilbake?)

Comments

  1. Hei! Dette gir jo mening :) Men hva med hvitløksolje som man lager ved å la oppdelte hvitløksfedd ligge i olje (i romtemperatur) i noen dager, for så å fjerne hvitløksbitene? Vil den oljen være lavfodmap?

    ReplyDelete
  2. Hvis oljen i det hele tatt hat tatt smak av hvitløk, har det lekket ut FODMAP i oljen, fordi hvitløken ikke kan selektivt skille ut bare de fettløselige smaksstoffene. De kommer ut sammen med "saften" som inneholder FODMAP. Det vil være små mengder, men for de som er i streng fase, eller er veldig sensitive, vil jeg ikke anbefale det. Industrielt fremstilt hvitløksolje er er trygt alternativ.

    ReplyDelete
  3. Hei! Takk for fin forklaring:) Har kjøpt en olje der det står at ingrediensene er kun olivenolje og ekstrakt av hvitløk (av merket International Collection, kjøpt på Meny). Vil denne være ok, tror du? Har du ellers tips til hvor man kan få tak i en hvitløksolje som en kan bruke til steking? (Jeg var innom Oliviers, og de anbefalte ikke å bruke deres hvitløksolje til steking). På forhånd takk!

    ReplyDelete
  4. Du kan godt bruke den fra International collection til steking, og den er bra! Evt den jeg har postet bilde av over. Jeg bruker begge disse, og de funker supert. Jeg synes den fra Lanfranchi har mer hvitløkssmak, og den er rimeligere.

    ReplyDelete
  5. Hei, hvor kan jeg få kjøpt Lanfranchi hvitløksolje?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hei. De pleier å ha den i innvandrerbutikker, hvis du har en slik i nærheten? Men vet at grossisten er utsolgt pt, og at alle venter på å få den inn igjen.. alle butikkene jeg vet pleier å ha den er i hvert fall utsolgt nå. I mellomtiden kan du kjøpe den fra International Collection. Den er like god, men litt dyrere..

      Delete
  6. Hei, det står andre steder på nettet at olje med hvitløksekstrakt er høy fodmap, men at hvitløksinfusert olje er ok. Hvorfor sier folk forskjellige ting? og hvem kan man stole på?

    ReplyDelete
  7. Regelen er at så lenge produktet er en industruelt fremstilt ren olje, uten biter, er den trygg. Hjemmelaget er ikke trygg pga det jeg skriver i innlegget. Mangel på kunnskap om matkjemi og cellebiologi er grunnen til feilinformasjonen som florerer.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Ekspress fiskegrateng!

Lavterskelkokkelering i høy fart! For de med kranglete mager - hvis du bytter ut vanlig makaroni med glutenfri, og kremfløte med laktosefri matfløte, blir gratengen glutenfri, laktosefri og lav FODMAP.   Dette er en fiskegrateng for de med bedre smaksløker enn tid, og som ikke vil at matindustrien skal sette standarden. Å forberede gratengen er virkelig gjort på 5 minutter, og mens den steker kan du jo gjøre noe annet. Du bruker kun én bolle til å blande i og én form til å steke i. Trikset her er at fløten og vannet som fisken vanligvis slipper fra seg når den blir kokt brukes her til å "koke" makaronien i, så man slipper å gjøre begge deler på forhånd. Funker som bare det. Smaker fantastisk gjør det også! Kan fint lages ferdig på kvelden eller helgen når du har bedre tid, og bare varmes til middag.  Ekspress fiskegrateng 2 egg, pisket. Halvparten av det grønne på en purre, skåret i tynne skiver. 2 dl kremfløte 2 dl makaroni Ca. 400 gram filét av fersk fisk (laks

Grovt surdeigsbrød av spelt, linfrø og solsikkefrø

Før jeg begynte å bake surdeigsbrød selv, var det grovt surdeigsbrød av spelt fra "Godt Brød" som reddet hverdagen. Nå har jeg sluttet å kjøpe brød av dem, men kjøper til gjengjeld mel i store mengder. I læringsprosessen med å begynne å bake med surdeig ble det mange halvfine brød, men jeg liker det litt grovere, med mye frø. Her har jeg brukt linfrø, solsikkefrø, gresskarfrø og valnøtter. Det ble veldig godt, og det holder meg mett veldig lenge. Jeg bruker bare økologiske ingredienser, siden jeg er yrkesskadet av å kunne for mye om rester av sprøytemidler i dyrket mat. Dessuten hever deigen bedre når melet er fritt for stoffer som skal hindre vekst av mikrorganismer, logisk nok. Med gode råvarer, trenger du ellers bare god tid.. Som det står på mel-pakken fra Godt Brød "Rein godhug for sarte magar" Grovt surdeigbrød av spelt ( 2 brød, i 1 1/2 liters former ) Først lager jeg en fordeig (du kan også bake uten fordeig, se fremgangsmåte nederst): 1-2 ss

Mitt beste jordbærsyltetøy

Dette er en knallgodt eksempel på at en oppskrift alltid kan forbedres. Det er også et knallgodt syltetøy. Tro mot min ernæringsfilosofi har jeg totalt strupet sukkermengden i forhold til oppskriften, og det funker som bare det. Jeg har også tilsatt frøene av en vaniljestang , noe som tar helt vanlig hjemmelaget jordbærsyltetøy, som jo er godt i seg selv, til helt nye høyder. Dette fant jeg på helt selv, jeg hadde kjøpt en diger pakke med vaniljestenger på amazon.com og måtte bli kvitt dem også, og jeg ble litt snurt da jeg så at Jamie Oliver hadde funnet på det samme. Men mitt syltetøy har mye mindre sukker. Da føler jeg meg litt bedre når jeg smører brødskive nummer fire med jordbærsyltetøy til poden.. Hvis du synes ventetiden er lang til vi får friske, norske jordbær kan jeg glede deg med at dette blir like bra med frosne bær. Jordbærsyltetøy 1 kg friske eller frosne jordbær, kuttet i to / fire avhengig av størrelse 150 - 200 gram sukker 1 vaniljestang, del i to (på langs