Skip to main content

Posts

Urtesalt!

Er du også en sånn som elsker å kjøpe krydderurter til å plante ute? Men som glemmer dem litt så snart de står der i potten eller i kjøkkenhagen? Hver gang jeg ser de flotte urtene som vokser der ute tenker jeg at jeg burde brukt dem mye mer. Nå har jeg funnet ut hvordan jeg kan ta vare på de gode smakene før kulda setter inn og urtene visner - jeg lager urtesalt!   Urtesalt er ikke noe ny oppfinnelse, og jeg fant mange oppskrifter på nettet jeg lot meg inspirere av. Man kan blande og sette sammen i utallige kombinasjoner, her er det bare fantasien og preferansene som setter grenser. Jeg har foreløpig laget urtesalt av gressløk og av rosmarin, og begge ble like bra.  Slik gjør du:  Ha et par gode never av den urten du vil bruke i en kjøkkenmaskin sammen med ca. 2 dl havsalt. Kjør til det blir en godt blandet masse. Det er litt vanskelig å angi nøyaktig mengde urter, for det er ingen fasit her. Jo mer urter, jo sterkere smak. Men om ikke blandingen blir irrgrønn når du har kjørt den i m
Recent posts

Basilikum- og sitronbalsamicodressing - salat på skyhøyt nivå

Salat med julienne-gulrøtter, syltet rødløk , kyllingsalat , hardkokte egg og masse digg dressing. Yummi! Helt siden jeg fant denne fantastiske fremgangsmåten for å lage dressing, og siden gjorde den om til lav FODMAP versjon  da jeg begynte på FODMAP-redusert kosthold, har den vært fast følge i hverdagen. Med ferdig dressing i kjøleskapet er terskelen for å lage og spise salat så lav, og salatmåltidene er en daglig kilde til livskvalitet. Likevel, hodet mitt jobber hele tiden med å optimalisere, og nylig fikk jeg en lys idé. Jeg brukte skallet av én sitron og bladene av en hel basilikumplante og kjørte i min lille urtehakke-kjøkkenmaskin-dings sammen med resten av ingrediensene i startprosessen. Whhoooaaaahhh, for et resultat! Så dette må deles.  Dressing på skyhøyt nivå Men først et par ord om økologiske/konvensjonelle sitrusfrukter. I oppskriften her må du bruke økologisk sitron. Nettopp fordi skallet vanligvis ikke spises, sprøytes disse vannvittig mye med soppdrepende midler. Fak

Rød currypasta - lav FODMAP

Det å lage å curry fra bunnen er både en velsignelse og litt pes. Det hadde jo vært deilig å bare spa oppi et par skjeer med ferdig currypasta. Men har noen funnet rød currypasta uten hvitløk? Ikke jeg. Men det er ikke så farlig, for den er jo ikke like god! En curry som er laget fra bunnen, med nymalte krydder og ferske smaker er alltid fest i sanseapparatet. Her kommer oppskriften på currypasta for seg selv, og her finner du et forslag til hvordan du kan bruke den. Pastaen kan du lage i større porsjoner, og ha på lur i fryseren. Da blir det jo like enkelt som å kjøpe ferdig. Men med restaurantfølelse i heimen. Rød currypasta - 2 middager 1/2 ss korianderfrø 1 ts sort pepper 1/2 ss cumin 2 strå sitrongress, fjern de ytterste lagene, hakk opp til halvveis på strået 1 "tommel" ingefær, grovhakket 3 røde chili, renset for frø og grovhakket Saften av 1/2 lime 2 ss hvitløksolje 1 dl syltet rødløk (kan sløyfes) 2 ss thai fiskesaus 1 ts sukker Begynne

Rød cyrry - lav FODMAP

Rød curry. Noe av det beste som finnes. Her i lav FODMAP versjon.  Jeg elsker curry. Uansett hvilket eksotisk kjøkken de kommer fra er det noe spesielt med disse smakseksplosjonene av noen gryteretter. Siden ferdig curry på restaurant kommer med en smertemessig høy pris for oss med sensitive mager, er det sjelden jeg spiser det. Det samme med hjemmelaget curry av ferdig currypasta. De har alltid høy FODMAP ingredienser. Så en gang i blant lager jeg curry fra scratch, og belønningen er restaurantmat hjemme. Jeg har tidligere laget lav FODMAP utgaver av indisk gulrotcurry , grønn curry , linsecurrysuppe  og tikka masala . Her har du rød curry, typ Øst-Asiatisk. Oh joy! Til denne må du først lage en batch med rød currypasta. Her kan du gjerne fryse halvparten, så har du digg middag kjapt en annen gang. Du trenger: Rød curry med kylling -  4 porsjoner Halvparten av oppskriften på rød currypasta (ca. 2 ss) 2 dl kokosmelk (ikke light, og uten karboksymetylcellulose; E466/467 ) 2

Syltet rødløk - når lav FODMAP er best!

Har du et sånt glass i kjøleskapet, har du økt livskvalitet, intet mindre! Hvis du følger med på hva som skjer i lav FODMAP-verdenen har du kanskje fått det med deg? Syltet, stor løk er lav FODMAP. Oh, joy! Det betyr at rødløk i sin beste utgave kan spises av meg! Men har du fått med deg hvorfor? Her er det mye spennende matkjemi på gang, og matviteren fryder seg.  FODMAP reduksjonen baserer seg på et grunnleggende kjemisk prinsipp: diffusjon . Diffusjon handler om at stoffer (her FODMAPs) i en løsning (her eddiklake) vil flytte seg fra det området med høyest konsentrasjon til det området med lavest konsentrasjon. Det baserer seg også på at FODMAPs er vannløselige. (Vannløseligheten er også forklaringen på at industrielt fremstilt, men ikke hjemmelaget, hvitløksolje er lav FODMAP, men det er en annen historie .) Så det vi ønsker å få til er at FODMAPs fra rødløken her vil lekke ut av løken og gå over i laken (som du ikke skal bruke, og heller ikke gjenbruke). Løken må deles opp

Glühwein! (gløggens beseirer)

Med ferdig miks på flaske lager du glühwein i en fei!  Er ikke du heller noe glad i tomtegløgg? Altfor søt og med en ubestemmelig smak av manglende finesse. Glühwein, derimot, er etter min mening noe av det beste som har kommet ut av det germanske kjøkken, og noe av det jeg koser meg skikkelig med i førjulstida. Her får du oppskriften på en ferdig miks du kan ha stående i kjøleskapet, og som gjør at du kan lage glühwein like kjapt som tomtegløgg fra flaske.  Glühwein miks Du trenger: 5 dl vann 4-5 ss mørk sirup (kan bruke sukker også, redusér med minst en ss) 20 nellikspiker 3 kanelstenger 10 stjerneanis 1 ts kardemommefrø (kan sløyfes) Skallet (grovriv på rivjern) og saften av 1 økologisk appelsin (seriøst, du må ikke finne på å putte konvensjonell appelsin i mat - de er verstinger på sprøyting) Bland alt sammen og kok opp. La småkoke i ca. 10 minutter mens du rører av og til. Da lukter det fantastisk på kjøkkenet ditt, og miksen er klar for siling. Sil vekk a

Ajitama! Hardkokte egg, men helt noe annet likevel.

Alt for sjelden har vi barnevakt og går ut og spiser noe _vi_ har lyst på, men her forleden skjedde det og vi kom oss endelig på Izakaya - som serverer japanske småretter og som vi har hatt på besøke-restaurant-listen lenge. Og av og til blir restaurantbesøk en gedigen inspirasjon, og jeg kan ikke vente med å gjenskape smakene hjemme. For da jeg fikk servert disse digge eggene marinert i soya og mirinsaus, var jeg solgt. Så godt, så enkelt. Disse kan du spise som de er, som tilbehør til annen japansk mat (tenk sushi eller sashimi take away), eller som topping på en asiatisk style salat, slik som denne kålsalaten . De er utrolig lette å lage, det handler bare om å koke eggene riktig. Og å begynne en dag før. Men du, husk å kjøpe økologiske egg, da. Ingen steder er forskjeller i dyrevelferd større! Du trenger: 0,5 dl mirin (søt risvin, fås på innvandrerbutikker) 0,5 dl soyasaus 0,5 dl vann 6 egg Bland først vann, mirin og soyasaus, gjerne i en glassboks med tett lokk, sli