Skip to main content

Tikka masala for sarte mager

Her med biter av langstekt kylling
Indisk mat er stort sett ikke kompatibelt med et lav FODMAP kosthold. Men siden indisk ofte er det første som popper opp i hodet mitt når jeg tenker på noe godt å lage, er det bare å begynne å eksperimentere på kjøkkenet. Jeg har tidligere lavFODMAPifisert indiske retter som palak paneer, gulrotcurry og linsesuppe med hell, og nå har også en tikka masala saus for sarte mager sett dagens lys.

Tikka betyr "små biter", og til denne retten kan du bruke både lam, kylling eller paneer. Sausen heter masala, og selv om det låter veldig indisk og smaker likedan, er den visst nokså sikkert oppfunnet i Storbritannia (men sikkert av en inder). Det finnes uendelig mange varianter av denne sausen, og de fleste har tomater, fløte og typisk indiske kryddere som koriander og garam masala som fellesnevner. Denne har også ganske mye kardemomme, en smak jeg aldri får nok av. Løk og hvitløk er erstattet av hvitløksolje og gulrot og persillerot. Det funker som bare det! Når jeg setter tennene i denne retten, er det like før jeg dåner av lykke.

Dette er en ganske stor porsjon saus. Jeg lagde middag til 4, og puttet resten av sausen i fryseren til en kjapp, nydelig hverdagsmiddag en annen gang.

Tikka masala (6 pers)

2 ss smør
2 ss hvitløksolje
2-3 gulrøtter, grovrevet
1-2 persillerøtter, grovrevet
En liten "tommel" ingefær, finhakket
Frøene fra 12 grønne kardemommebelger, malt i morter
2 ts garam masala
2 ts malt koriander eller korianderfrø malt i morter
1 ts paprikapulver
1-2 friske eller tørkede chili (kan sløyfes for mild versjon)
1 kartong laktosefri kremfløte eller 1 boks kokosmelk
1 lite glass tomatpuré
1 dl dl vann
2 ts sukker
Ca 1-2 ts salt, smak deg frem til slutt
Noen gode runder med pepperkverna

Kyllingkjøtt, lammekjøtt eller paneer - Ca 100-150 gram pr person, i små biter.

Limebåter og frisk koriander til servering



Fres gulrot, persillerot og ingefær i hvitløksolje og smør i et par minutter mens du rører, pass på at det ikke brunes noe særlig. Tilsett krydderne og vannet og stek videre i noen minutter til. Tilsett fløte, tomatpuré, sukker og salt og la småputre i ca 10 minutter, rør om av og til. Kjør stavmikseren oppi gryta til du har en jevn, fin saus. Ha evt i litt mer vann om den blir veldig tykk.

Brun kjøttet forsiktig i panne i litt smør og olje, pass på så de ikke tørrsteker. Ha over i sausen, og la koke til det er mørt. Ca 5 minutter for kylling eller 20-40 minutter for lam avhengig av størrelsen på bitene. Her må du smake deg frem. Paneer trenger bare å bli varmt, og det samme om du bruker rester av ferdigstekt kjøtt. Servér gjerne med rosin- og mandelris eller bare basmatiris, limebåter og masse frisk koriander. Litt pappadams til er også veldig godt, men der må sarte mager passe på mengdene.

Hjemmelaget ferdigmat!

Comments

Popular posts from this blog

Ekspress fiskegrateng!

Lavterskelkokkelering i høy fart! For de med kranglete mager - hvis du bytter ut vanlig makaroni med glutenfri, og kremfløte med laktosefri matfløte, blir gratengen glutenfri, laktosefri og lav FODMAP.   Dette er en fiskegrateng for de med bedre smaksløker enn tid, og som ikke vil at matindustrien skal sette standarden. Å forberede gratengen er virkelig gjort på 5 minutter, og mens den steker kan du jo gjøre noe annet. Du bruker kun én bolle til å blande i og én form til å steke i. Trikset her er at fløten og vannet som fisken vanligvis slipper fra seg når den blir kokt brukes her til å "koke" makaronien i, så man slipper å gjøre begge deler på forhånd. Funker som bare det. Smaker fantastisk gjør det også! Kan fint lages ferdig på kvelden eller helgen når du har bedre tid, og bare varmes til middag.  Ekspress fiskegrateng 2 egg, pisket. Halvparten av det grønne på en purre, skåret i tynne skiver. 2 dl kremfløte 2 dl makaroni Ca. 400 gram filét av fersk fisk (laks

Grovt surdeigsbrød av spelt, linfrø og solsikkefrø

Før jeg begynte å bake surdeigsbrød selv, var det grovt surdeigsbrød av spelt fra "Godt Brød" som reddet hverdagen. Nå har jeg sluttet å kjøpe brød av dem, men kjøper til gjengjeld mel i store mengder. I læringsprosessen med å begynne å bake med surdeig ble det mange halvfine brød, men jeg liker det litt grovere, med mye frø. Her har jeg brukt linfrø, solsikkefrø, gresskarfrø og valnøtter. Det ble veldig godt, og det holder meg mett veldig lenge. Jeg bruker bare økologiske ingredienser, siden jeg er yrkesskadet av å kunne for mye om rester av sprøytemidler i dyrket mat. Dessuten hever deigen bedre når melet er fritt for stoffer som skal hindre vekst av mikrorganismer, logisk nok. Med gode råvarer, trenger du ellers bare god tid.. Som det står på mel-pakken fra Godt Brød "Rein godhug for sarte magar" Grovt surdeigbrød av spelt ( 2 brød, i 1 1/2 liters former ) Først lager jeg en fordeig (du kan også bake uten fordeig, se fremgangsmåte nederst): 1-2 ss

Mitt beste jordbærsyltetøy

Dette er en knallgodt eksempel på at en oppskrift alltid kan forbedres. Det er også et knallgodt syltetøy. Tro mot min ernæringsfilosofi har jeg totalt strupet sukkermengden i forhold til oppskriften, og det funker som bare det. Jeg har også tilsatt frøene av en vaniljestang , noe som tar helt vanlig hjemmelaget jordbærsyltetøy, som jo er godt i seg selv, til helt nye høyder. Dette fant jeg på helt selv, jeg hadde kjøpt en diger pakke med vaniljestenger på amazon.com og måtte bli kvitt dem også, og jeg ble litt snurt da jeg så at Jamie Oliver hadde funnet på det samme. Men mitt syltetøy har mye mindre sukker. Da føler jeg meg litt bedre når jeg smører brødskive nummer fire med jordbærsyltetøy til poden.. Hvis du synes ventetiden er lang til vi får friske, norske jordbær kan jeg glede deg med at dette blir like bra med frosne bær. Jordbærsyltetøy 1 kg friske eller frosne jordbær, kuttet i to / fire avhengig av størrelse 150 - 200 gram sukker 1 vaniljestang, del i to (på langs