Skip to main content

Det sunneste du kan spise

Havregryn, blåbær, ekstra lett melk, makrell i tomat og gulrot er de fem aller sunneste matvarene - eller?
Forbrukerinspektørene på NRK utfordret nylig tre ernæringseksperter til å kåre de 5 sunneste matvarene, og etter mye diskusjon er dette matvarene de kom opp med. Jeg synes vinklingen er helt håpløs, for målet med folkeopplysning når det gjelder ernæring må være å oppmuntre til variasjon, og å se på det totale kostholdet. Ingen enkeltmatvare kan gjøre en forskjell fra eller til. Jeg synes de burde presentere 100 matvarer som kan danne grunnlaget for et godt kosthold, og oppfordre folk til å ernære seg på disse. Nuvel. Jeg har laget en liste selv, med ting som er smarte å inkludere i kostholdet. Legg merke til at det kun er råvarer her.. det er altså det vi burde spise mer av!


1. Laks
Får du tak i villaks, er det supert. Oppdrettslaks er fortsatt sunt, og er en av de virkelig gode norske råvarene som har en veldig rimelig pris i forhold til kvaliteten. Har du fulgt med på debatten om miljøgifter i laksen? Det er veldig synd at vi har forurenset havene så mye at miljøgifter er noe man må ta hensyn til når man velger mat, men det er nå engang sånn at fordelen ved å spise laks veier opp. Hold deg til maks to laksemåltider i uka, og spis ellers så mye forskjellig fisk som mulig.

Her er min beste lakseoppskrift: Asiatisk laks

2. Grønnkål
Kale is king. Den mest hypede grønnsaken for tiden, og med god grunn. Det er ingen andre grønnsaker som er så pakket med vitaminer, mineraler og fytokjemikalier som denne. Det er imidlertid ingen grunn til å holde seg til grønnkål. Alle kålvekster er skrekkelig sunne, og kål er jo noe av det billigste man kan kjøpe. Rødkål er like full av antioksidanter som blåbær. Variér med kål, blomkål, brokkoli, rosenkål, kålrot og nepe.

Her er noe du bare må prøve: Grønnkålchips

3. Tang 
Her har vi et potensiale. Tang er undervurdert! Asiatene er mye flinkere enn oss her, og kanskje det er på grunn av tanginntaket at japanerne lever så lenge? En god grunn til å slippe å lage middag en dag i uka og kjøpe take-away sushi i stedet. Har du en innvandrerbutikk i nærheten, spør om de har koreanske tangchips. Høres merkelig ut? Hvis du liker sushi, liker du dette. Jeg synes de er merkelig avhengighetsskapende, spiser dem som om de var potetgull og klarer ikke å slutte før boksen er tom.


Wakame tangsalat er også en lekkerbisken du absolutt bør prøve ut om du ikke har prøvd det før. Super næringsrikt, og helt vanvittig godt. Spis det til sushi, sashimi eller til "Poke" - den hawaiianske varianten som nå tar verden med storm.. 


4. Hvitløk
Den beste måten å få i seg mye hvitløk og løk (som også er veldig sunt), er å begynne å lage supper fra scratch. Da begynner du med løk, hvitløk og kraft, tilsett hva som helst av grønnsaker, og kok til det kan moses med stavmikser. Salt og pepre, og vips - hjemmelaget suppe på 1-2-3.

Her er en av mine gjengangere: Kremet tomatsuppe for store og små

5. Skjell
Er du opptatt av både miljø og ernæring? Her er den mest miljøvennlige og bærekraftige produksjonen av marint protein. De bare henger på tau i vannet og vokser i vei på ting som flyter rundt i vannet. Så langt ned på næringskjeden du kan komme, og så godt som det er! Løp og kjøp!

Lag denne suppa og putt en masse blåskjell oppi: Kremet fiskesuppe ala Portør

6. Potet
Poteten har vært ute i hardt vær, men den får sin renessanse på et tidspunkt, sann mine ord. Vips, så er den sunn igjen og alle spiser potet. Poteten inneholder litt av alt vi trenger, og det er ikke få mennesker som overlevd på den. Den har en gunstig proteinsammensetning, både vitaminer og mineraler og kan godt være del av et sunt og godt sammensatt kosthold. Så lenge den ikke kommer som pommes frites eller potetgull... Siden jeg selv ikke tåler stivelse, er det dårlig med potetoppskrifter på bloggen min. Her kommer den jeg bruker mest til resten av familien:
Bruk kokefaste poteter, vask og del i båter. Vend i en blanding av olje og smeltet smør, strø på litt salt, legg med skinnsiden ned i en langpanne kledd med aluminiumsfolie. Stek på 225 grader til de er fristende gyldne og sprø. La de små stappe seg med god samvittighet.

7. Lever
Lever er en av de mest næringstette matvarene vi har. De finnes ikke grense for hva den inneholder; 26 vitaminer og mineraler i tillegg til høyeste kvalitet protein og flerumettede fettsyrer. En bombe, og det beste kosttilskuddet du kan kjøpe for penger. Billig er det også!! Jeg har fått litt dilla. Om du også skulle få dilla, pass på inntaket. Med mer enn 100 gram om dagen blir A-vitamin inntaket for høyt!

Her er min beste oppskrift så langt: Leverpostei revisited

8. Sardiner
Sardiner inneholder litt av alt hva du trenger. Havets lever? Og du kan spise ubegrenset.. det eneste jeg sliter med er at jeg synes ikke det er så stas. Noen som har en bra oppskrift med sardiner?

9. Blåbær
Den eneste jeg har felles på lista med ernæringsekpertene til Forbrukerinspektørene. Blåbær passer til alt! Putt dem i pannekakerøren, på granola med yoghurt, eller en smoothie. Frosne blåbær, en moden banan og litt kefir i blenderen og du har ekte supermat i glasset. La blåbær være et eksempel for bær generelt, spis alle typer bær, og helst når de er i sesong siden det er da de er best. Utenom sesong er frosne bær et supert alternativ.

10. Egg
Hva skulle man gjort uten egget? Sånn en allsidig og super ingrediens, og god for seg selv. Egget har, som poteten, fått urettmessig mye tyn. Er du fortsett en av de som tror at egg skal begrenses på grunn av kolesterol? Det er på tide å ta livet av den myten en gang for alle. Kolesterolet kommer i veldig liten grad fra maten, det produseres i kroppen når kroppen trenger å transportere fett. Det gjør den mest om du spiser masse tomme kalorier uten vitaminer og mineraler. Egg er en flott råvare for vegetarmiddager! Pass bare på at du kjøper økologisk.

Her er en snasen eggeoppskrift: Omelettrull

Comments

Popular posts from this blog

Ekspress fiskegrateng!

Lavterskelkokkelering i høy fart! For de med kranglete mager - hvis du bytter ut vanlig makaroni med glutenfri, og kremfløte med laktosefri matfløte, blir gratengen glutenfri, laktosefri og lav FODMAP.   Dette er en fiskegrateng for de med bedre smaksløker enn tid, og som ikke vil at matindustrien skal sette standarden. Å forberede gratengen er virkelig gjort på 5 minutter, og mens den steker kan du jo gjøre noe annet. Du bruker kun én bolle til å blande i og én form til å steke i. Trikset her er at fløten og vannet som fisken vanligvis slipper fra seg når den blir kokt brukes her til å "koke" makaronien i, så man slipper å gjøre begge deler på forhånd. Funker som bare det. Smaker fantastisk gjør det også! Kan fint lages ferdig på kvelden eller helgen når du har bedre tid, og bare varmes til middag.  Ekspress fiskegrateng 2 egg, pisket. Halvparten av det grønne på en purre, skåret i tynne skiver. 2 dl kremfløte 2 dl makaroni Ca. 400 gram filét av fersk fisk (laks

Grovt surdeigsbrød av spelt, linfrø og solsikkefrø

Før jeg begynte å bake surdeigsbrød selv, var det grovt surdeigsbrød av spelt fra "Godt Brød" som reddet hverdagen. Nå har jeg sluttet å kjøpe brød av dem, men kjøper til gjengjeld mel i store mengder. I læringsprosessen med å begynne å bake med surdeig ble det mange halvfine brød, men jeg liker det litt grovere, med mye frø. Her har jeg brukt linfrø, solsikkefrø, gresskarfrø og valnøtter. Det ble veldig godt, og det holder meg mett veldig lenge. Jeg bruker bare økologiske ingredienser, siden jeg er yrkesskadet av å kunne for mye om rester av sprøytemidler i dyrket mat. Dessuten hever deigen bedre når melet er fritt for stoffer som skal hindre vekst av mikrorganismer, logisk nok. Med gode råvarer, trenger du ellers bare god tid.. Som det står på mel-pakken fra Godt Brød "Rein godhug for sarte magar" Grovt surdeigbrød av spelt ( 2 brød, i 1 1/2 liters former ) Først lager jeg en fordeig (du kan også bake uten fordeig, se fremgangsmåte nederst): 1-2 ss

Mitt beste jordbærsyltetøy

Dette er en knallgodt eksempel på at en oppskrift alltid kan forbedres. Det er også et knallgodt syltetøy. Tro mot min ernæringsfilosofi har jeg totalt strupet sukkermengden i forhold til oppskriften, og det funker som bare det. Jeg har også tilsatt frøene av en vaniljestang , noe som tar helt vanlig hjemmelaget jordbærsyltetøy, som jo er godt i seg selv, til helt nye høyder. Dette fant jeg på helt selv, jeg hadde kjøpt en diger pakke med vaniljestenger på amazon.com og måtte bli kvitt dem også, og jeg ble litt snurt da jeg så at Jamie Oliver hadde funnet på det samme. Men mitt syltetøy har mye mindre sukker. Da føler jeg meg litt bedre når jeg smører brødskive nummer fire med jordbærsyltetøy til poden.. Hvis du synes ventetiden er lang til vi får friske, norske jordbær kan jeg glede deg med at dette blir like bra med frosne bær. Jordbærsyltetøy 1 kg friske eller frosne jordbær, kuttet i to / fire avhengig av størrelse 150 - 200 gram sukker 1 vaniljestang, del i to (på langs