Skip to main content

Pho - vietnamesisk suppe


Vietnam-namnam i en bolle. Her med kjøtt fra oksehaler.
I Vietnam er dette frokost. Like selvfølgelig som det her i landet smøres brødskiver til frokost, blir det slurpet og smattet over en bolle med rykende varm Pho overalt en tidlig vietnamesisk morgen. Det spises også veldig mye Pho i USA, og enhver liten avkrok av en forstad har sin Pho-sjappe. Da vi bodde på andre siden av dammen hadde vi take-away Pho minst en gang i uka. Ingen grunn til å lage dette selv når man har en ekte vietnameser til å levere varene. Bor du i Oslo kan du ta turen ned til Lille Saigon i Bernt Ankersgate eller på Grünerløkka. Her vi bor nå er det litt verre. Heldigvis er det ikke vanskelig å lage! Pho kan lages med alt slags kjøtt, tror jeg, det er ypperlig å bruke rester av biff, kyllingfilét eller svinestek, hva som helst av kjøtt som kan skjæres i tynne skiver. Scampi er også knallgodt, men de skal man jo egentlig ikke spise om man er en ansvarlig forbruker.

Pho er egentlig navnet på risnudlene som er oppi suppa. Hvis du sverger til lav-karbo kan du bruke japanske Shirataki nudler i stedet, noe som har blitt en "hype" i USA siden de visstnok ikke skal inneholde noen kalorier. De kaller dem mirakelnudler, som om det å spise mat uten næringsinnhold er det beste som kan skje? De er laget av vann og en vannløselig fiber fra Konnyaku rot, smaker veldig lite, men har en fin konsistens, og passer ypperlig til Pho. Du finner dem i innvandrerbutikker med mat fra Sørøst-Asia.


Pho (for 2)

Til suppekraften:
1,2 liter kraft, terning er ok.
1 løk i skiver
1 hvitløk i tynne skiver
10 tynne skiver av en ingefærrot
1 ts cuminfrø
1 ts korianderfrø
2 nellikspiker
1 stjerneanis
2 kardemommebelger, gi dem en god klem med skaftet på en kniv så de sprekker litt
1/2 kanelstang
2-3 ts sukker
1-2 ss thailandsk fiskesaus

Bruk en type kraft som matcher kjøttet du skal bruke, evt. kan du alltid bruke grønnsaksbuljong. Ha løk, hvitløk, ingefær og krydder i en kjele sammen med buljongen og kok opp. La småkoke i 10 minutter. Smak til med sukker og fiskesaus. Det skal smake aromatisk, og både av salt og søtt. Sil kraften og hold den rykende varm.

Til suppa:
Nudler; hvis du bruker risnudler (tynne risvervicelli) må du koke disse på forhånd, shiratakinudler er klare til bruk.
Ca 200 gram finskåret (ferdig varmebehandlet) kjøtt av kylling, okse, svin, and eller en god håndfull scampi.
2 vårløk, i tynne ringer
En god neve frisk koriander, grovhakket
En god neve frisk thaibasilikum, grovhakket (gjør hele susen, men kan sløyfes om du ikke får tak i)
1 chili i tynne ringer
1 pose bønnespirer
Lime i båter


Fordél chili, vårløk, nudler, urter og kjøtt på to store suppeboller. Tilsett den varme kraften, bønnespirene og smak til med lime. Hvis du liker det sterkt, kan du ha i litt Sriracha chilisaus. Både pinner og skje er smart, og det er lov å slurpe!

Her er en med kylling. Det er alltid bankers.. 

Comments

  1. Hei! Har du prøvd spirer fra superspirer.no? Kjøpes på f.eks meny.

    ReplyDelete
  2. Hei. Takk for tipset, det skal sjekkes ut!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Ekspress fiskegrateng!

Lavterskelkokkelering i høy fart! For de med kranglete mager - hvis du bytter ut vanlig makaroni med glutenfri, og kremfløte med laktosefri matfløte, blir gratengen glutenfri, laktosefri og lav FODMAP.   Dette er en fiskegrateng for de med bedre smaksløker enn tid, og som ikke vil at matindustrien skal sette standarden. Å forberede gratengen er virkelig gjort på 5 minutter, og mens den steker kan du jo gjøre noe annet. Du bruker kun én bolle til å blande i og én form til å steke i. Trikset her er at fløten og vannet som fisken vanligvis slipper fra seg når den blir kokt brukes her til å "koke" makaronien i, så man slipper å gjøre begge deler på forhånd. Funker som bare det. Smaker fantastisk gjør det også! Kan fint lages ferdig på kvelden eller helgen når du har bedre tid, og bare varmes til middag.  Ekspress fiskegrateng 2 egg, pisket. Halvparten av det grønne på en purre, skåret i tynne skiver. 2 dl kremfløte 2 dl makaroni Ca. 400 gram filét av fersk fisk (laks

Grovt surdeigsbrød av spelt, linfrø og solsikkefrø

Før jeg begynte å bake surdeigsbrød selv, var det grovt surdeigsbrød av spelt fra "Godt Brød" som reddet hverdagen. Nå har jeg sluttet å kjøpe brød av dem, men kjøper til gjengjeld mel i store mengder. I læringsprosessen med å begynne å bake med surdeig ble det mange halvfine brød, men jeg liker det litt grovere, med mye frø. Her har jeg brukt linfrø, solsikkefrø, gresskarfrø og valnøtter. Det ble veldig godt, og det holder meg mett veldig lenge. Jeg bruker bare økologiske ingredienser, siden jeg er yrkesskadet av å kunne for mye om rester av sprøytemidler i dyrket mat. Dessuten hever deigen bedre når melet er fritt for stoffer som skal hindre vekst av mikrorganismer, logisk nok. Med gode råvarer, trenger du ellers bare god tid.. Som det står på mel-pakken fra Godt Brød "Rein godhug for sarte magar" Grovt surdeigbrød av spelt ( 2 brød, i 1 1/2 liters former ) Først lager jeg en fordeig (du kan også bake uten fordeig, se fremgangsmåte nederst): 1-2 ss

Mitt beste jordbærsyltetøy

Dette er en knallgodt eksempel på at en oppskrift alltid kan forbedres. Det er også et knallgodt syltetøy. Tro mot min ernæringsfilosofi har jeg totalt strupet sukkermengden i forhold til oppskriften, og det funker som bare det. Jeg har også tilsatt frøene av en vaniljestang , noe som tar helt vanlig hjemmelaget jordbærsyltetøy, som jo er godt i seg selv, til helt nye høyder. Dette fant jeg på helt selv, jeg hadde kjøpt en diger pakke med vaniljestenger på amazon.com og måtte bli kvitt dem også, og jeg ble litt snurt da jeg så at Jamie Oliver hadde funnet på det samme. Men mitt syltetøy har mye mindre sukker. Da føler jeg meg litt bedre når jeg smører brødskive nummer fire med jordbærsyltetøy til poden.. Hvis du synes ventetiden er lang til vi får friske, norske jordbær kan jeg glede deg med at dette blir like bra med frosne bær. Jordbærsyltetøy 1 kg friske eller frosne jordbær, kuttet i to / fire avhengig av størrelse 150 - 200 gram sukker 1 vaniljestang, del i to (på langs