Skip to main content

Grovt surdeigsbrød av spelt, linfrø og solsikkefrø


Før jeg begynte å bake surdeigsbrød selv, var det grovt surdeigsbrød av spelt fra "Godt Brød" som reddet hverdagen. Nå har jeg sluttet å kjøpe brød av dem, men kjøper til gjengjeld mel i store mengder. I læringsprosessen med å begynne å bake med surdeig ble det mange halvfine brød, men jeg liker det litt grovere, med mye frø. Her har jeg brukt linfrø, solsikkefrø, gresskarfrø og valnøtter. Det ble veldig godt, og det holder meg mett veldig lenge. Jeg bruker bare økologiske ingredienser, siden jeg er yrkesskadet av å kunne for mye om rester av sprøytemidler i dyrket mat. Dessuten hever deigen bedre når melet er fritt for stoffer som skal hindre vekst av mikrorganismer, logisk nok. Med gode råvarer, trenger du ellers bare god tid..

Som det står på mel-pakken fra Godt Brød "Rein godhug for sarte magar"
Grovt surdeigbrød av spelt (2 brød, i 1 1/2 liters former)

Først lager jeg en fordeig (du kan også bake uten fordeig, se fremgangsmåte nederst):

1-2 ss starterkultur
150 gram lunkent vann
150 gram blanding av sammalt og fint speltmel, her bare slumper jeg litt med fordelingen
En klype salt

Rør godt sammen, dekk til bollen med en plastpose, og sett på benken i minst 8 timer. Dette kan med fordel gjøres på kvelden, også lar du den stå til morgenen.

Nylaget fordeig
Da ser det slik ut: (Gjør den ikke det, må den stå lenger)

Mens jeg har sovet, har kulturen jobbet! 
Med en ferdig fordeig, begynner selve brødbakingen. Nå tilsetter jeg til fordeigen:
5 dl lunkent vann
15 gram salt
2 ss olivenolje (kan sløyfes, men holder brødet saftig lenger)
Ca 3 dl linfrø, solsikkefrø, gresskarfrø, grovhakkede valnøtter
250 gram sammalt spelt
Nok finmalt spelt til at deigen blir fast. Rundt 500-600 gram, tipper jeg..

Bland alt godt sammen, bruk etterhvert hånden for å kna deigen, men den skal ikke knas mye, bare blandes godt. Tilsett mer finmalt spelt til deigen blir ganske fast, slik den ser ut på bildet under. (Du kan også bruke en løsere deig, og "spa" den over i formen)


Ha deigen over i smurte brødformer, evt kledd med bakepapir. Tre en pose over, og sett på kjøkkenbenken til heving. Der lar jeg dem stå hele dagen, helt til de har nådd ca dobbel størrelse.

Når brødene har hevet til ca dobbel størrelse, kan de stekes. Lag et par snitt med en skarp kniv på toppen, så de sprekker kontrollert når de hever i varmen. Sett ovnen på 250 grader (ikke varmluft), og sett brødene inn i kald ovn. Etter 30 minutter skrur du temperaturen ned til 180 grader, og steker videre i 30 minutter. Ta ut av formen, legg på rist og dekk til med et kjøkkenhåndkle til det er avkjølt. Jeg pleier å skjære brødene i skiver, og fryse ned - og tine brødskivene i brødristeren. Da har jeg alltid ferskt brød. 

Du kan også gjøre alt i en operasjon, uten fordeig. Da tar bakeprosessen ca. et døgn, litt avhengig av hvor varmt det er i huset ditt. Bland da sammen alt vannet i oppskriften (6,5 dl) med et par ss surdeigsstarter, salt, frø og tilsett mel til du får en fast deig. Ha over i former, og vent til de har hevet til dobbel størrelse. Følg stekeprosedyren over. Baking uten fordeig gir et mindre surt brød, så her kan du velge fremgangsmåte etter smakspreferanse.

Når du har blitt dreven, kan du legge inn et par vanskelighetsgrader til, med autolyse og grytesteking med lokk. Da blir det bakeri-standard i heimen!

Mamma, kan jeg få surdeigsbrød? 
Ingen grunn til å holde seg til brødformer.. du kan bake i hva som helst, så lenge det tåler ovn.. 

Comments

  1. Det blir khempegode brød 😍 takk for SUPER oppskrift på brød som magen min liker 😊

    ReplyDelete
  2. Dette må jeg prøve. 👍

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Ekspress fiskegrateng!

Lavterskelkokkelering i høy fart! For de med kranglete mager - hvis du bytter ut vanlig makaroni med glutenfri, og kremfløte med laktosefri matfløte, blir gratengen glutenfri, laktosefri og lav FODMAP.   Dette er en fiskegrateng for de med bedre smaksløker enn tid, og som ikke vil at matindustrien skal sette standarden. Å forberede gratengen er virkelig gjort på 5 minutter, og mens den steker kan du jo gjøre noe annet. Du bruker kun én bolle til å blande i og én form til å steke i. Trikset her er at fløten og vannet som fisken vanligvis slipper fra seg når den blir kokt brukes her til å "koke" makaronien i, så man slipper å gjøre begge deler på forhånd. Funker som bare det. Smaker fantastisk gjør det også! Kan fint lages ferdig på kvelden eller helgen når du har bedre tid, og bare varmes til middag.  Ekspress fiskegrateng 2 egg, pisket. Halvparten av det grønne på en purre, skåret i tynne skiver. 2 dl kremfløte 2 dl makaroni Ca. 400 gram filét av fersk fisk (laks

Mitt beste jordbærsyltetøy

Dette er en knallgodt eksempel på at en oppskrift alltid kan forbedres. Det er også et knallgodt syltetøy. Tro mot min ernæringsfilosofi har jeg totalt strupet sukkermengden i forhold til oppskriften, og det funker som bare det. Jeg har også tilsatt frøene av en vaniljestang , noe som tar helt vanlig hjemmelaget jordbærsyltetøy, som jo er godt i seg selv, til helt nye høyder. Dette fant jeg på helt selv, jeg hadde kjøpt en diger pakke med vaniljestenger på amazon.com og måtte bli kvitt dem også, og jeg ble litt snurt da jeg så at Jamie Oliver hadde funnet på det samme. Men mitt syltetøy har mye mindre sukker. Da føler jeg meg litt bedre når jeg smører brødskive nummer fire med jordbærsyltetøy til poden.. Hvis du synes ventetiden er lang til vi får friske, norske jordbær kan jeg glede deg med at dette blir like bra med frosne bær. Jordbærsyltetøy 1 kg friske eller frosne jordbær, kuttet i to / fire avhengig av størrelse 150 - 200 gram sukker 1 vaniljestang, del i to (på langs