Skip to main content

Langstekt ribbe fra en glad gris - ubetalelig!


For å lage usannsynlig god ribbe trenger du bare to ting. Skikkelig god råvare og skikkelig god tid. 

Skikkelig god råvare handler om kjøtt som er produsert på en måte som ivaretar dyrevelferd. For produksjon av svinekjøtt er dette synonymt med økologisk produksjon, med mindre du kjenner en bonde du kan handle direkte fra og vet hvordan driften foregår. Det finnes unntak her, men så lenge du kjøper (billig) ribbe fra såkalt konvensjonell svinedrift, kan du ikke vite noe om hvilke forhold dyret har levd under. Dyrevelferd på ekte går ikke an til en kilopris på 29.90. Oppdrett av griser foregår i stor grad under totalt uakseptable forhold, og det er synd at ikke dyremishandling kjennes på smaken. Så la julemiddagen starte med omhyggelig valg av leverandør. Gode produsenter er for eksempel Grøstad og Ask, og bor du innen rekkevidden av kolonial.no, kan de skaffe økologisk ribbe via slakterbutikken Strøm-Larsen. En anstendig butikk med ferskvaredisk kan også skaffe om du spør. 

Den beste råvaren
Fine råvarer må tilberedes med omhu, og da er det langsteking som gjelder. Følger du denne oppskriften, får du ribbe som smelter i munnen og som det går gjetord om helt til neste jul.   

Slik gjør du:
Kjøp en økologisk ribbe av ønsket størrelse. Hvis den er fryst, må du regne med minst to dagers tining i kjøleskap. Dagen før den skal stekes, gnir du ribba inn med salt og pepper, ruter opp svoren, dekker med plast og setter tilbake i kjøleskapet. 

Når ribba skal stekes, må du beregne litt over 6 timers steketid. Synes du det var lenge? Det krever til gjengjeld minimalt med arbeid. Sett ovnen på 150 grader. Legg ribba med svorsiden ned i en langpanne eller annen passe stor form, hell på en halv liter kokende vann, og sett inn i ovnen i 30 minutter. Deretter skrur du varmen ned til 125 grader, og snur ribba med svorsiden opp. Legg en liten tallerken opp ned under slik at fettet renner ned fra ribba og ned i langpannen. La den nå stå og godgjøre seg midt i ovnen i 5,5 timer. Fettet vil renne ned og samle seg i bunnen av pannen. Du kan tilsette litt vann i langpannen underveis om du ønsker mer kraft til saus. Det som er fint med langsteking, er at kjøttet ikke steker tørt, tvert i mot. Det blir bare mer og mer saftig og mørt etter hvert som fettet får smelte og den seige strukturen på kjøttet brytes ned av den lave varmen. 

Her dampes svoren
Ferdig dampet svor
Når ribben har stått på 125 grader i 5,5 timer, setter du varmen opp til 225 grader for å få sprø svor. Da skal det ikke være nødvendig å bruke grillelementet, det tar bare litt lenger tid. Etter ca. 20 minutter begynner svoren å poppe. Skjer det ikke noe, sett på grillen. Følg godt med så den ikke blir svidd. Så er det bare å nyte middagen med godt tilbehør og godt selskap.




Pssst! Kald ribbe med sennep på brødskiva er uslåelig til frokost!

Comments

  1. Hei
    Hvor lenge skal ribba stå å hvile før den skal deles i stykker??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beklager, har oversett denne! Ikke veldig lenge. Men sånn 15 min, kanskje? Jeg tar aldri tiden selv.

      Delete
  2. Hei! Kunne godt tenkt meg å prøve og steike ribbe på denne måten, men ribba mi veier som regel ca 3,5 kg. Vil streiketiden bli den samme som i oppskriften?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, siden temperaturen er så lav, skjer det lite galt. Men den _kan_ tørrsteke litt om den blir stående for lenge. Så prøve å redusere tiden med ca. 30 min? Jeg pleier å dra av noen små biter underveis og prøvesmake. Leter etter konsistensen der den nesten smelter på tunga. Om den er ferdig litt før du hadde planlagt, kan du la den blir stående f.eks på 50 grader en stund. Og så skru opp for å få sprø svor rett før den skal spises.

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Ekspress fiskegrateng!

Lavterskelkokkelering i høy fart! For de med kranglete mager - hvis du bytter ut vanlig makaroni med glutenfri, og kremfløte med laktosefri matfløte, blir gratengen glutenfri, laktosefri og lav FODMAP.   Dette er en fiskegrateng for de med bedre smaksløker enn tid, og som ikke vil at matindustrien skal sette standarden. Å forberede gratengen er virkelig gjort på 5 minutter, og mens den steker kan du jo gjøre noe annet. Du bruker kun én bolle til å blande i og én form til å steke i. Trikset her er at fløten og vannet som fisken vanligvis slipper fra seg når den blir kokt brukes her til å "koke" makaronien i, så man slipper å gjøre begge deler på forhånd. Funker som bare det. Smaker fantastisk gjør det også! Kan fint lages ferdig på kvelden eller helgen når du har bedre tid, og bare varmes til middag.  Ekspress fiskegrateng 2 egg, pisket. Halvparten av det grønne på en purre, skåret i tynne skiver. 2 dl kremfløte 2 dl makaroni Ca. 400 gram filét av fersk fisk (laks

Grovt surdeigsbrød av spelt, linfrø og solsikkefrø

Før jeg begynte å bake surdeigsbrød selv, var det grovt surdeigsbrød av spelt fra "Godt Brød" som reddet hverdagen. Nå har jeg sluttet å kjøpe brød av dem, men kjøper til gjengjeld mel i store mengder. I læringsprosessen med å begynne å bake med surdeig ble det mange halvfine brød, men jeg liker det litt grovere, med mye frø. Her har jeg brukt linfrø, solsikkefrø, gresskarfrø og valnøtter. Det ble veldig godt, og det holder meg mett veldig lenge. Jeg bruker bare økologiske ingredienser, siden jeg er yrkesskadet av å kunne for mye om rester av sprøytemidler i dyrket mat. Dessuten hever deigen bedre når melet er fritt for stoffer som skal hindre vekst av mikrorganismer, logisk nok. Med gode råvarer, trenger du ellers bare god tid.. Som det står på mel-pakken fra Godt Brød "Rein godhug for sarte magar" Grovt surdeigbrød av spelt ( 2 brød, i 1 1/2 liters former ) Først lager jeg en fordeig (du kan også bake uten fordeig, se fremgangsmåte nederst): 1-2 ss

Mitt beste jordbærsyltetøy

Dette er en knallgodt eksempel på at en oppskrift alltid kan forbedres. Det er også et knallgodt syltetøy. Tro mot min ernæringsfilosofi har jeg totalt strupet sukkermengden i forhold til oppskriften, og det funker som bare det. Jeg har også tilsatt frøene av en vaniljestang , noe som tar helt vanlig hjemmelaget jordbærsyltetøy, som jo er godt i seg selv, til helt nye høyder. Dette fant jeg på helt selv, jeg hadde kjøpt en diger pakke med vaniljestenger på amazon.com og måtte bli kvitt dem også, og jeg ble litt snurt da jeg så at Jamie Oliver hadde funnet på det samme. Men mitt syltetøy har mye mindre sukker. Da føler jeg meg litt bedre når jeg smører brødskive nummer fire med jordbærsyltetøy til poden.. Hvis du synes ventetiden er lang til vi får friske, norske jordbær kan jeg glede deg med at dette blir like bra med frosne bær. Jordbærsyltetøy 1 kg friske eller frosne jordbær, kuttet i to / fire avhengig av størrelse 150 - 200 gram sukker 1 vaniljestang, del i to (på langs