Skip to main content

(Bære)kraft - lag bedre mat, og kast mindre!

Hvis du holder deg til et lav FODMAP kosthold og elsker suppe, ja da har du samme utfordring som meg. Jeg får aldri nok kraft. Buljongterning er utafor, og de få FODMAP-frie alternativene som finnes koster skjorta, og smaker ikke i nærheten av så godt som den kraften jeg kan lage selv. Så derfor står kjelen og putrer både titt og ofte, og jeg holder meg selvforsynt. Det beste er at mye av den kokes på det som hos andre regnes som matavfall.

De løsningene som er de beste for miljøet, er de beste for oss også. Bruker du sykkel i stedet for bil, gjør du både deg selv og miljøet en tjeneste. Spiser du mer hele råvarer av planter, det samme. Bruker du de delene av maten du ikke spiser til å koke kraft, kan du utnytte matavfallet før du kaster det, og få mye bedre mat. For supper og gryter laget med ordentlig kraft er tusen reiser bedre enn industrilaget terning, som stort sett består av salt og stivelse.    

Her var jeg så heldig å få kloa i litt kje.. 
  
Fremgangsmåte:
Du trenger ingen nøyaktig oppskrift på kraft. Du kan bruke en hel høne eller kylling, kraftbein, eller bein og skinn fra en langstekt kylling. Du kan bruke fiskeavskjær eller hel kraftfisk (da skal den ikke koke, bare trekke, og ikke lenger enn 30 min), og du kan bruke bare grønnsaker.

Det finnes bare en hovedregel, og det er at du bør ha så mye vann at det dekker kjøtt, bein, grønnsaker i kjelen. Også bør du ha hel pepper og gjerne litt grønnsaker og urter. Og her kommer matsvinn-trikset inn i bildet. Når du skreller og kutter grønnsaker, ikke kast det du skjærer bort! Putt det i fryseren, og ta det frem når du skal lage kraft (det kan puttes frossent oppi kjelen).

La alt koke opp, skru ned varmen, og nå kan det stå i helst et par timer, men gjerne lenger. Det skal ikke koke hardt, bare småputre, med litt bobler. Jeg setter ofte gryta i ovnen på 100 grader, og lar den stå over natt. Så siler du av kraften, og kaster restene. Hvis du heller kraften på varme, rene glass, vil det bli vakuum i glasset når det avkjøles. Da kan avkjølte glass med kraft oppbevares i ukesvis i kjøleskap. Du kan også velge å redusere den ved å la den stå og koke uten lokk til mye av vannet har kokt bort. Da tar den mindre plass, og egner seg bedre til å fryse ned. Når skikkelig bra kraft avkjøles, vil den bli en mer eller mindre tykk gelé, alt ettersom hvor redusert den er. Dette er et kvalitetstegn, og kommer av at du har kokt ut gelatin (proteiner) fra kjøttet/fisken. Når den varmes opp, blir den flytende igjen. (Dette skjer ikke med ren grønnsakskraft, da grønnsakene ikke inneholder gelatin.)

Alt du tilsetter vil gi smak, og påvirke hva kraften passer til i etterkant. Altså, dersom du har kokt kraften med tradisjonelle franske krydder som laurbærblad, estragon og timian egner den seg best til supper som krever den slags smaker, som for eksempel Cassoulet. Har du kokt den med ingefær, koriander og cumin, egner den seg til for eksempel indisk linsesuppe eller andre asiatiske retter. Du kan også lage den helt enkel, med bare kjøtt og vann, da står du helt fritt etterpå.

Et velprøvd alternativ å begynne med:

Hønsekraft / kyllingkraft 

Jeg anbefaler å bruke høne, siden dette er en altfor lite utnyttet mat-ressurs, men en kylling fungerer også fint. Del høna / kyllingen i 4 deler.
2 gulrøtter i store biter
1/4 sellerirot i store biter
Litt av det grønne fra en purre
2 laurbærblader
1 ss hel, sort pepper

Legg alle ingrediensene lagvis i en stor gryte, og hell på med vann til det dekker, minst. Du kan godt bruke så mye som 3 liter vann her.
Kok opp, skru ned varmen og la det stå og trekke i 2-3 timer.
Ta ut høne/kylling, og pill av alt kjøttet. Dette kan du nå bruke i supper, gryter, eller i salat.
Sil kraften og oppbevar den slik det passer deg best.

Kraften kan du bruke til å lage tomatsuppe, curry, sellerirot og paprikasuppe, gulasj, hønsesuppe med curry eller risotto, Det er ellers blitt riktig så trendy (og visstnok veldig sunt) å drikke kraften av kopp, i stedet for en kopp te for eksempel, og det smaker faktisk veldig godt (men trenger da litt salt).

Jeg nok litt snål, men når jeg har skikkelig kvalitetskraft på lager, da føler jeg meg rik!

Comments

Popular posts from this blog

Ekspress fiskegrateng!

Lavterskelkokkelering i høy fart! For de med kranglete mager - hvis du bytter ut vanlig makaroni med glutenfri, og kremfløte med laktosefri matfløte, blir gratengen glutenfri, laktosefri og lav FODMAP.   Dette er en fiskegrateng for de med bedre smaksløker enn tid, og som ikke vil at matindustrien skal sette standarden. Å forberede gratengen er virkelig gjort på 5 minutter, og mens den steker kan du jo gjøre noe annet. Du bruker kun én bolle til å blande i og én form til å steke i. Trikset her er at fløten og vannet som fisken vanligvis slipper fra seg når den blir kokt brukes her til å "koke" makaronien i, så man slipper å gjøre begge deler på forhånd. Funker som bare det. Smaker fantastisk gjør det også! Kan fint lages ferdig på kvelden eller helgen når du har bedre tid, og bare varmes til middag.  Ekspress fiskegrateng 2 egg, pisket. Halvparten av det grønne på en purre, skåret i tynne skiver. 2 dl kremfløte 2 dl makaroni Ca. 400 gram filét av fersk fisk (laks

Grovt surdeigsbrød av spelt, linfrø og solsikkefrø

Før jeg begynte å bake surdeigsbrød selv, var det grovt surdeigsbrød av spelt fra "Godt Brød" som reddet hverdagen. Nå har jeg sluttet å kjøpe brød av dem, men kjøper til gjengjeld mel i store mengder. I læringsprosessen med å begynne å bake med surdeig ble det mange halvfine brød, men jeg liker det litt grovere, med mye frø. Her har jeg brukt linfrø, solsikkefrø, gresskarfrø og valnøtter. Det ble veldig godt, og det holder meg mett veldig lenge. Jeg bruker bare økologiske ingredienser, siden jeg er yrkesskadet av å kunne for mye om rester av sprøytemidler i dyrket mat. Dessuten hever deigen bedre når melet er fritt for stoffer som skal hindre vekst av mikrorganismer, logisk nok. Med gode råvarer, trenger du ellers bare god tid.. Som det står på mel-pakken fra Godt Brød "Rein godhug for sarte magar" Grovt surdeigbrød av spelt ( 2 brød, i 1 1/2 liters former ) Først lager jeg en fordeig (du kan også bake uten fordeig, se fremgangsmåte nederst): 1-2 ss

Mitt beste jordbærsyltetøy

Dette er en knallgodt eksempel på at en oppskrift alltid kan forbedres. Det er også et knallgodt syltetøy. Tro mot min ernæringsfilosofi har jeg totalt strupet sukkermengden i forhold til oppskriften, og det funker som bare det. Jeg har også tilsatt frøene av en vaniljestang , noe som tar helt vanlig hjemmelaget jordbærsyltetøy, som jo er godt i seg selv, til helt nye høyder. Dette fant jeg på helt selv, jeg hadde kjøpt en diger pakke med vaniljestenger på amazon.com og måtte bli kvitt dem også, og jeg ble litt snurt da jeg så at Jamie Oliver hadde funnet på det samme. Men mitt syltetøy har mye mindre sukker. Da føler jeg meg litt bedre når jeg smører brødskive nummer fire med jordbærsyltetøy til poden.. Hvis du synes ventetiden er lang til vi får friske, norske jordbær kan jeg glede deg med at dette blir like bra med frosne bær. Jordbærsyltetøy 1 kg friske eller frosne jordbær, kuttet i to / fire avhengig av størrelse 150 - 200 gram sukker 1 vaniljestang, del i to (på langs