Skip to main content

Ingefærøl


Du kan lage ingefærøl selv. Helt sant! Det er ikke vanskelig, og det krever bare litt tålmodighet. Belønningen er en drikk som ikke kan kjøpes for penger, og du kan lage en Moscow Mule det vil gå gjetord om. Dette er imidlertid ikke bare en voksendrikk. Ungene mine synes også det er kjempegodt. Veldig sunt er det ikke, det er jo i grunnen en brus. Men - jeg lever etter Michael Pollans regel nummer 39 om at jeg kan spise så mye junk jeg vil, bare jeg lager det selv.

Oppskriften er hentet fra Gry Hammers kule bok "Fermentering". Mye inspirasjon for ekte matnerder. Anbefales!

Starter med masse bobler
Sørg for at alt utstyr er gullende rent og fritt for såperester. Jeg pleier å skylle alt med glovarmt vann selv om det er rent fra oppvaskmaskinen. Her gjelder det å få vekst av de rette mikroorganismer.

Trinn 1 - lage starter
Du trenger en liten "tommel" ingefær, sukker og vann.

Bruk for eksempel et syltetøyglass eller noe som ligner. Bland 2 ss revet ingefær med 2 ss sukker og rør ut i ca 2,5 dl vann i glasset. Legg kjøkkenpapir på toppen av glasset, og sett en strikk rundt. La den stå fremme på kjøkkenbenken. Dette skal bli en starter, som skal sørge for å danne bobler i ingefærølet. For å få liv i denne, må den nå mates hver dag. Det gjør du ved å tilsette 1 ts revet ingefær og 1 ts sukker, og røre godt, før du lar den stå til neste dag. Dette gjentar du helt til det begynner å boble godt i starteren. Det skal ikke bare bli bobler på toppen, men boblene skal komme nedenfra også, slik som på filmen. Det tar 2-4 dager. Med en livlig starter, er du klar for neste trinn.



For en matnerd med fermenteringsfetisj er dette faktisk skikkelig bra underholdning!


Trinn 2. Lage ingefærøl

Du trenger minst 10 ss revet ingefær, alt etter som hvor sterk ingefærsmak du liker. Jeg bruker nok det dobbelte.. og jeg gidder ikke stå og raspe, så jeg fin-hakker det i min lille miniprep-kjøkkenmaskin.
7 dl sukker
7 liter vann
Saften av 5 sitroner (hvis du bruker økologiske sitroner, kan du rive skallet, fryse ned og bruke som smakstilsetning til annen mat)

Å gjøre dette med maskin sparer deg for mye jobb, og kanskje noen såre fingertupper..
Kok opp all ingefæren sammen med 4 liter vann og alt sukkeret i en diger kjele. La det småkoke i ca 10 minutter, og la det deretter avkjøle seg med lokket på. Sil av ingefæren, og tilsett 3 liter vann til. Pass på at saften nå er lunken, ikke varm (du vil ikke drepe mikroorganismene som skal lage bobler), før du siler av starteren og tilsetter denne sammen med silt sitronsaft. Hell saften over på rene flasker med lokk, og sett til å fermentere i 14 dager. Du kan bruke tomme brusflasker, vinflasker med skrukork, spritflasker - hva som helst så lenge de er vasket gullende rene og har tett lokk. De kan gjerne stå på en hylle, eller i et skap. Avkjøl, åpne forsiktig - det er alltid like spennende hvor mye kullsyre som dannes - og nyt!


Man tager hva man haver at fylle ingefærøl i.. jeg vender litt på dem i blant, og sjekker for bobler. 

Comments

Popular posts from this blog

Ekspress fiskegrateng!

Lavterskelkokkelering i høy fart! For de med kranglete mager - hvis du bytter ut vanlig makaroni med glutenfri, og kremfløte med laktosefri matfløte, blir gratengen glutenfri, laktosefri og lav FODMAP.   Dette er en fiskegrateng for de med bedre smaksløker enn tid, og som ikke vil at matindustrien skal sette standarden. Å forberede gratengen er virkelig gjort på 5 minutter, og mens den steker kan du jo gjøre noe annet. Du bruker kun én bolle til å blande i og én form til å steke i. Trikset her er at fløten og vannet som fisken vanligvis slipper fra seg når den blir kokt brukes her til å "koke" makaronien i, så man slipper å gjøre begge deler på forhånd. Funker som bare det. Smaker fantastisk gjør det også! Kan fint lages ferdig på kvelden eller helgen når du har bedre tid, og bare varmes til middag.  Ekspress fiskegrateng 2 egg, pisket. Halvparten av det grønne på en purre, skåret i tynne skiver. 2 dl kremfløte 2 dl makaroni Ca. 400 gram filét av fersk fisk (laks

Grovt surdeigsbrød av spelt, linfrø og solsikkefrø

Før jeg begynte å bake surdeigsbrød selv, var det grovt surdeigsbrød av spelt fra "Godt Brød" som reddet hverdagen. Nå har jeg sluttet å kjøpe brød av dem, men kjøper til gjengjeld mel i store mengder. I læringsprosessen med å begynne å bake med surdeig ble det mange halvfine brød, men jeg liker det litt grovere, med mye frø. Her har jeg brukt linfrø, solsikkefrø, gresskarfrø og valnøtter. Det ble veldig godt, og det holder meg mett veldig lenge. Jeg bruker bare økologiske ingredienser, siden jeg er yrkesskadet av å kunne for mye om rester av sprøytemidler i dyrket mat. Dessuten hever deigen bedre når melet er fritt for stoffer som skal hindre vekst av mikrorganismer, logisk nok. Med gode råvarer, trenger du ellers bare god tid.. Som det står på mel-pakken fra Godt Brød "Rein godhug for sarte magar" Grovt surdeigbrød av spelt ( 2 brød, i 1 1/2 liters former ) Først lager jeg en fordeig (du kan også bake uten fordeig, se fremgangsmåte nederst): 1-2 ss

Mitt beste jordbærsyltetøy

Dette er en knallgodt eksempel på at en oppskrift alltid kan forbedres. Det er også et knallgodt syltetøy. Tro mot min ernæringsfilosofi har jeg totalt strupet sukkermengden i forhold til oppskriften, og det funker som bare det. Jeg har også tilsatt frøene av en vaniljestang , noe som tar helt vanlig hjemmelaget jordbærsyltetøy, som jo er godt i seg selv, til helt nye høyder. Dette fant jeg på helt selv, jeg hadde kjøpt en diger pakke med vaniljestenger på amazon.com og måtte bli kvitt dem også, og jeg ble litt snurt da jeg så at Jamie Oliver hadde funnet på det samme. Men mitt syltetøy har mye mindre sukker. Da føler jeg meg litt bedre når jeg smører brødskive nummer fire med jordbærsyltetøy til poden.. Hvis du synes ventetiden er lang til vi får friske, norske jordbær kan jeg glede deg med at dette blir like bra med frosne bær. Jordbærsyltetøy 1 kg friske eller frosne jordbær, kuttet i to / fire avhengig av størrelse 150 - 200 gram sukker 1 vaniljestang, del i to (på langs