Skip to main content

Lav FODMAP ferdigmat - et supertriks!

Tomtatsaus på lur er gull! De små glassene passer akkurat til en pizza..  
Vi som lever på et lav FODMAP kosthold lever med både en forbannelse og en velsignelse. Vi må lage maten vår selv. Forbannelsen er alt ekstraarbeidet og den manglende fleksibiliteten, og velsignelsen er at vi får så mye bedre mat. Da er det fint å kunne et triks som gjør både hverdagen hjemme og livet ute litt lettere. For hva skal man gjøre når sulten gnager og energien er på bunnen eller man har lyst til å dra på hyttetur eller telttur og vet at matlagingen blir en utfordring? Da er lykken å kunne trylle frem et glass med fiks, ferdig digg lav FODMAP mat som bare trenger  å varmes opp, eller i nøden også kan spises kald.

Trikset er å benytte seg av en enklere form for hermetisering - en som gir mat som er holdbar utenfor kjøleskap, men som ikke krever så mye forholdsregler og arbeid som ordentlig hermetisering.

Så hva er ordentlig hermetisering, og hvorfor funker også den enklere varianten? Kort fortalt er hermetisering en metode som tar livet av alle mikrooganismer i mat, og som sørger for at de ikke kan leve i den ferdige maten. Ved ordentlig hermetisering lager man produkter som holder seg like fine i årevis. Dette gjøres ved å varmebehandle slik at alle bakterier og gjær dør, og å tilføre stoffer som forhindrer at de vokser tilbake. Det krever helt sterile beholdere, kraftig varmebehandling, høyt trykk og mye av stoffer som hemmer bakterievekst. Sukker, salt, syre gjør alle denne jobben, og det er derfor du finner mye av disse i hermetisert mat.

Ved min noe enklere metode får du mat som holder lenge nok utenfor kjøleskap til at du trygt kan ta dem med på tur, og oppbevarer du dem i kjøleskap holder de i månedsvis. Denne metoden egner seg best for mat som er helt eller delvis flytende, og som krever ordentlig koking. Kraft, supper, sauser og gryter er gode kandidater. Noen av mine favoritter er tomatsaus, gulasj, saksuka, ratatouille, suppe av paprika og sellerirot, gulrotcurry, linsesuppe og hønsesuppe. Har jeg noen glass med dette i kjøleskapet, har jeg alltid lave skuldre i sikker viten om at jeg kan lage meg noe å spise på null-komma-svisj.

I tillegg til maten du skal bevare, trenger du en passende mengde glass med lokk, slike du får når du kjøper syltetøy, sylteagurker, oliven osv. Pass på at de har den type lokk som du kan trykke ned på midten for å sjekke at de ikke har vært åpnet. Dette er nemlig din garanti for vakuum i glasset.

Kan du trykke ned midten på lokket, er det riktig type glass
Slik gjør du:
Lag maten du skal bevare, og sørg for at den er kokende når du skal "hermetisere". Fyll så glassene med glovarmt vann. Har du skikkelig varmt vann i springen kan dette være nok, men skal du ha ekstra lang holdbarhet kan du bruke kokende vann. Dette gjør du både for at glasset ikke skal sprekke, og for å drepe bakterier i glasset. Hell ut vannet fra ett og ett glass, og fyll det helt fullt med mat. Sett på lokket, og sett så glasset opp ned. Det som skjer når du gjør dette, er at det varme innholdet i glasset faller ned i lokket og da dreper varmen eventuelle bakterier som ligger i lokket eller som har falt ned på toppen av innholdet. Bakterier er overalt, i luften og på alle overflater! La glassene stå opp ned og avkjøle seg. Da dannes det vakuum inni glasset fordi kald mat tar mindre plass enn varm mat, og vakuum hindrer bakterievekst. Det blir altså undertrykk i glasset, og dermed skal midten på lokket suges ned om du har fått det til riktig. Noen ganger skjer dette med et høylytt "plopp". Gøy for en matnerd!

La glassene stå opp-ned og avkjøle seg
La glassene stå i romtemperatur til de er helt avkjølt, og sett dem så i kjøleskap. Jeg har aldri opplevd at noe har blitt dårlig når jeg har brukt denne metoden, så jeg vet ikke hvor lang holdbarhet dette teoretisk gir, men jeg har spist mat som har stått i både uker og måneder uten å bli dårlig. Utenfor kjøleskap vil det sikkert holde fint en uke eller to, minst. Men - lukt alltid på maten før du spiser den. Våre neser er veldig flinke til å plukke opp om noe ikke er bra nok til å spises - så stol på nesen din!

Ferdigmat. Hjemmelaget.

Comments

Popular posts from this blog

Ekspress fiskegrateng!

Lavterskelkokkelering i høy fart! For de med kranglete mager - hvis du bytter ut vanlig makaroni med glutenfri, og kremfløte med laktosefri matfløte, blir gratengen glutenfri, laktosefri og lav FODMAP.   Dette er en fiskegrateng for de med bedre smaksløker enn tid, og som ikke vil at matindustrien skal sette standarden. Å forberede gratengen er virkelig gjort på 5 minutter, og mens den steker kan du jo gjøre noe annet. Du bruker kun én bolle til å blande i og én form til å steke i. Trikset her er at fløten og vannet som fisken vanligvis slipper fra seg når den blir kokt brukes her til å "koke" makaronien i, så man slipper å gjøre begge deler på forhånd. Funker som bare det. Smaker fantastisk gjør det også! Kan fint lages ferdig på kvelden eller helgen når du har bedre tid, og bare varmes til middag.  Ekspress fiskegrateng 2 egg, pisket. Halvparten av det grønne på en purre, skåret i tynne skiver. 2 dl kremfløte 2 dl makaroni Ca. 400 gram filét av fersk fisk (laks

Grovt surdeigsbrød av spelt, linfrø og solsikkefrø

Før jeg begynte å bake surdeigsbrød selv, var det grovt surdeigsbrød av spelt fra "Godt Brød" som reddet hverdagen. Nå har jeg sluttet å kjøpe brød av dem, men kjøper til gjengjeld mel i store mengder. I læringsprosessen med å begynne å bake med surdeig ble det mange halvfine brød, men jeg liker det litt grovere, med mye frø. Her har jeg brukt linfrø, solsikkefrø, gresskarfrø og valnøtter. Det ble veldig godt, og det holder meg mett veldig lenge. Jeg bruker bare økologiske ingredienser, siden jeg er yrkesskadet av å kunne for mye om rester av sprøytemidler i dyrket mat. Dessuten hever deigen bedre når melet er fritt for stoffer som skal hindre vekst av mikrorganismer, logisk nok. Med gode råvarer, trenger du ellers bare god tid.. Som det står på mel-pakken fra Godt Brød "Rein godhug for sarte magar" Grovt surdeigbrød av spelt ( 2 brød, i 1 1/2 liters former ) Først lager jeg en fordeig (du kan også bake uten fordeig, se fremgangsmåte nederst): 1-2 ss

Mitt beste jordbærsyltetøy

Dette er en knallgodt eksempel på at en oppskrift alltid kan forbedres. Det er også et knallgodt syltetøy. Tro mot min ernæringsfilosofi har jeg totalt strupet sukkermengden i forhold til oppskriften, og det funker som bare det. Jeg har også tilsatt frøene av en vaniljestang , noe som tar helt vanlig hjemmelaget jordbærsyltetøy, som jo er godt i seg selv, til helt nye høyder. Dette fant jeg på helt selv, jeg hadde kjøpt en diger pakke med vaniljestenger på amazon.com og måtte bli kvitt dem også, og jeg ble litt snurt da jeg så at Jamie Oliver hadde funnet på det samme. Men mitt syltetøy har mye mindre sukker. Da føler jeg meg litt bedre når jeg smører brødskive nummer fire med jordbærsyltetøy til poden.. Hvis du synes ventetiden er lang til vi får friske, norske jordbær kan jeg glede deg med at dette blir like bra med frosne bær. Jordbærsyltetøy 1 kg friske eller frosne jordbær, kuttet i to / fire avhengig av størrelse 150 - 200 gram sukker 1 vaniljestang, del i to (på langs