Skip to main content

En dag på Tusenfryd - en "rant"

Sugar overload.. 

Det er sommer og ferietid. For barnefamilier er fornøyelsesparker et kjærkomment innslag i programmet. Her er det det tilrettelagt for masse moro for store og små. Det er også tilrettelagt for en dag med evige forhandlinger, utallige "nei" og for en ernæringsutdannet - en god porsjon avmakt og frustrasjon.
For fornøyelsesparker er ikke bare fylt opp med aktiviteter. De er også fylt opp med sukker og usunn mat - aggressivt markedsført - og det mangler gode alternativer.

Dagen på Tusenfryd var et studium i hvordan man kan undergrave foreldres innflytelse på barnas kosthold, og hvordan man skal fremme videre utbredelse av overvekt og fedme. Alle de elementer vi vet bidrar til fedmeepidemien var på plass.

Problem 1:Tilgjengelighet

Boder som utelukkende selger sukkerprodukter står tett i tett i store deler av parkområdet. Gjennom hele parken sto brusautomater strødd ut med en avstand som tilsier at man såvidt rekker å avslutte samtalen om hvorfor vi ikke skal kjøpe brus nå, før det dukker opp en ny. Det samme gjelder utsalg av is. Jeg overdriver ikke mye om jeg påstår at det er et isutsalg for hver 50-ende meter gjennom store deler av parken. Sånn kan man holde det gående, med forhandlinger om is og brus gjennom hele dagen. Det krever mye å si nei så mange ganger i løpet av en dag. For mye.

Løsning: Samle all servering i ett område av parken, slik at man selv kan oppsøke det når det er tid for slikt. Da slipper vi å få det "i fleisen" når vi verken er sultne eller tørste, og egentlig bare ville leke.

Dette er det letteste å få tak i parken.. 

Som perler på en snor i parken.. 

Problem 2: Manglende tilbud av sunnere alternativer

Fraværet av sunnere alternativer var påfallende. Jeg så én plakat med tilbud om smoothies. Til den nette sum av 49,- kreves det mye av foreldrene for å velge dette alternativet, når de står omringet av brusautomater og utsalg av slush til en billigere penge.

Løsning:  Vi er midt i sesongen for bær! Er det virkelig ikke mulig å lage noen beger med friske bær på en sommerdag i juli? Tilby frukt, bær, nøtter eller grønnsaker - til priser som gjør det lett å velge de bedre alternativene. Sett opp drikkefontener med vann med jevne mellomrom i parken. Jeg så ingen nå...

Du kan få smoothie.. men det koster...

Bedre å kjøpe en Brain Cooler, da eller? Så får du påfyll til halv pris...

Problem 3: Aggressiv markedføring

Plakatene med is og automatene med brus står tett i tett gjennom hele parken. Produsentene av junk food er "godt" representert med sine reklameplakater gjennom hele parken. Hvor enn du snur og vender på deg, er de der og forteller deg at du skal kjøpe deres produkter.

Det hjelper ingenting at dette kommer fra den norske bonden.. 

Ikke spor av sunnere alternativer her. Men Coca-Cola sørger for å fortelle oss at de har den forfriskende delen av måltidet.

Jeg syntes matpakke var en strålende idé..

Det synes ikke Prior og Gilde... 

At matindustrien prøver å fortelle at matpakke er døllt (eller er det kulere å være pilgrim enn comboy?) er et utrolig skittent triks. Det er da virkelig ikke i orden å prøve å undergrave foreldres eget initiativ til å sørge for bedre mat ved å pushe spareribs...

Løsning: Fjern reklameskiltene. Det er helt ok å reklamere for egne produkter i egne utsalgssteder i et bestemt restaurantområde, men ute i selve parken bør attraksjonene få oppmerksomheten.

Problem: Porsjonsstørrelse

I en park som først og fremt retter seg mot barn (seriøst, hvilken barneforelder hadde giddet å dra hit på egen hånd?) er det rimelig spesielt at den minste porsjonen med popcorn best kan beskrives som en bøtte. Riktignok fikk jeg på etterspørsel to mindre begre slik at jeg kunne dele mellom barna, men da disse begrene var fylt, var bøtta fortsatt halvfull.

Løsning: Tilby barneporsjoner på alt.

Den minste popcornporsjonen du kan kjøpe.. 

Liten kropp trenger bare et lite beger popcorn... 

Problem: Pris 

Tilbud av menyer der man får mer for pengene er et kjent virkemiddel for å få folk til å kjøpe mer enn de bør. Når en slik meny består av brus, sukkerspinn og popcorn, er jeg nesten på gråten. Jeg gikk på et tidspunkt inn i en sukkerbutikk for å kjøpe en flaske vann. Den kostet 33 kroner. Tre kroner mer enn brusen på automatene rundt forbi.

Løsning: La de sunnere alternativene ha de beste prisene, og de små porsjonene være forholdsmessig like i pris (eller billigere) enn de store.

Asså - en meny?  

Hos noen blinker nok varsellampene nå.. Nok en surmaget, asketisk ernæringsperson som ikke vil la folk få kose seg litt på en sommerdag...? Men det handler ikke om det. Jeg husker med glede tilbake på mine barndoms besøk i fornøyelsesparker. Gleden besto i å kjøre karusell og berg-og-dalbane til det svimlet for meg. Jeg kan ikke for mitt bare liv huske hva jeg spiste og drakk, og vi skal ikke late som om det er det viktigste ved et slikt besøk. Nå lurer jeg på om det som tidligere var lek og moro med mat og is innimellom, nå er godteri, is og brus med lek innimellom. Det som fulgte oss gjennom en dag på Tusenfryd er et folkehelseproblem, som kun gagner en skruppelløs "mat"industri som først og fremt vil tjene penger, og som bryr seg katten om at sykdommer som følge av overvekt og fedme herjer landet vårt som en saktegående katastrofe.

Så hva med å vri litt om på det? Hva med å bli litt irriterte på Tusenfryd, og alle andre aktører som opererer på samme måte, og som bidrar til et konsum som er langt, langt forbi det som handler om å kose seg. Som undergraver foreldres intensjoner og ønske om å ta godt vare på barna sine. Og som utsetter oss for et markedføringspress som ingen klarer å stå imot en hel dag. Barn er avhengig av foreldre som tar gode valg for dem. Da trenger vi også et miljø som støtter oppunder dette. Alle arenaer som tilbyr mat har et ansvar her, og dette må vi nå begynne å gjøre noe med. Lar vi industrien styre, er det folkehelsen som taper.

Tusenfryd, skjerp dere. Dere kan gjøre det bedre, og dere kan gå i bresjen for et bedre tilbud til familier. Og jeg tror jammen det kan lønne seg i lengden for dere også. For det blir lenge til vi setter våre ben på Tusenfryd igjen..

Nei, av kjærlighet kan du kan ikke få en slik kjærlighet. For den er fem ganger for stor..

Ei heller dette.. 

Comments

  1. Sunn mat har mye lavere fortjeneste, det er noe vi vet så godt så godt.
    Jeg har min personlige ikke-lanserte tanke om bedre tilbud av sunn mat: 15% moms i stedet for 25 for mat som er produsert på stedet. Altså ekte mat. Det krever nemlig arbeid, svinn, utstyr, kjølerom, kokker, internkontroller, godkjenninger, stadig bestillinger, oppfølging, innholdsmerking, holdbarhets-system, reste-håndtering, riktig lagring etterpå, ny bestilling, kan noen lage mer salat? Det er vesentlig dyrere å lage. Og da blir det høye lønnskostnader. Og da må du ta høyere pris, og så må du betale 25% moms oppå det. Resultat: enten for dyrt eller lav fortjeneste.
    Jeg tror likevel at om det fantes en ærlig bod med ekte mat, ville de bli litt forbauset over at ganske mange faktisk gikk dit.
    Jeg har akkurat oppdaget at det er en ærlig bod på Hvervenbukta på Nordstrand. En idyllisk liten kjøretur fra Tusenfryd. Med økologisk og biodynamisk mat, hjemmelaget! Anne på Landet. Åpent til kl 17. Et slikt sted er jeg villig til å kjøre en omvei for å besøke. Hilsen Bente Westergaard.

    ReplyDelete
  2. Dette er grunnen til at det ikke kunne falle meg inn å dra på Tusenfryd. Vi velger parker med omhu, og de som pusher sukker til krampa tar dem, hopper vi over. Da velger vi heller parker som har et variert mattilbud, inkludert ordentlig lokalt laget mat, og som ikke er så aggressive på sukkersalget. Orker ikke krangle med ungene om dette en hel dag, så da drar vi ikke dit. Orker heller ikke gi etter for presset, og få et barn med farlig høyt blodsukker, siden det er vanskelig å treffe riktig med insulin på så store mengder sukker.
    Hilsen Mamma til barn med diabetes.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Ekspress fiskegrateng!

Lavterskelkokkelering i høy fart! For de med kranglete mager - hvis du bytter ut vanlig makaroni med glutenfri, og kremfløte med laktosefri matfløte, blir gratengen glutenfri, laktosefri og lav FODMAP.   Dette er en fiskegrateng for de med bedre smaksløker enn tid, og som ikke vil at matindustrien skal sette standarden. Å forberede gratengen er virkelig gjort på 5 minutter, og mens den steker kan du jo gjøre noe annet. Du bruker kun én bolle til å blande i og én form til å steke i. Trikset her er at fløten og vannet som fisken vanligvis slipper fra seg når den blir kokt brukes her til å "koke" makaronien i, så man slipper å gjøre begge deler på forhånd. Funker som bare det. Smaker fantastisk gjør det også! Kan fint lages ferdig på kvelden eller helgen når du har bedre tid, og bare varmes til middag.  Ekspress fiskegrateng 2 egg, pisket. Halvparten av det grønne på en purre, skåret i tynne skiver. 2 dl kremfløte 2 dl makaroni Ca. 400 gram filét av fersk fisk (laks

Grovt surdeigsbrød av spelt, linfrø og solsikkefrø

Før jeg begynte å bake surdeigsbrød selv, var det grovt surdeigsbrød av spelt fra "Godt Brød" som reddet hverdagen. Nå har jeg sluttet å kjøpe brød av dem, men kjøper til gjengjeld mel i store mengder. I læringsprosessen med å begynne å bake med surdeig ble det mange halvfine brød, men jeg liker det litt grovere, med mye frø. Her har jeg brukt linfrø, solsikkefrø, gresskarfrø og valnøtter. Det ble veldig godt, og det holder meg mett veldig lenge. Jeg bruker bare økologiske ingredienser, siden jeg er yrkesskadet av å kunne for mye om rester av sprøytemidler i dyrket mat. Dessuten hever deigen bedre når melet er fritt for stoffer som skal hindre vekst av mikrorganismer, logisk nok. Med gode råvarer, trenger du ellers bare god tid.. Som det står på mel-pakken fra Godt Brød "Rein godhug for sarte magar" Grovt surdeigbrød av spelt ( 2 brød, i 1 1/2 liters former ) Først lager jeg en fordeig (du kan også bake uten fordeig, se fremgangsmåte nederst): 1-2 ss

Mitt beste jordbærsyltetøy

Dette er en knallgodt eksempel på at en oppskrift alltid kan forbedres. Det er også et knallgodt syltetøy. Tro mot min ernæringsfilosofi har jeg totalt strupet sukkermengden i forhold til oppskriften, og det funker som bare det. Jeg har også tilsatt frøene av en vaniljestang , noe som tar helt vanlig hjemmelaget jordbærsyltetøy, som jo er godt i seg selv, til helt nye høyder. Dette fant jeg på helt selv, jeg hadde kjøpt en diger pakke med vaniljestenger på amazon.com og måtte bli kvitt dem også, og jeg ble litt snurt da jeg så at Jamie Oliver hadde funnet på det samme. Men mitt syltetøy har mye mindre sukker. Da føler jeg meg litt bedre når jeg smører brødskive nummer fire med jordbærsyltetøy til poden.. Hvis du synes ventetiden er lang til vi får friske, norske jordbær kan jeg glede deg med at dette blir like bra med frosne bær. Jordbærsyltetøy 1 kg friske eller frosne jordbær, kuttet i to / fire avhengig av størrelse 150 - 200 gram sukker 1 vaniljestang, del i to (på langs